O porcărie pozitivă

Romanii n-au valoareO nouă dambla bântuie România: gândirea pozitivă. Ca orice nouă gogoriţă, şi acest „trend” este purtat de oameni fericiţi încă din prima zi în care au descoperit că ar putea gândi. Ca orice modă superficială, şi aceasta este purtată de cei mai uşori intelectual.
Tot mai des auzi sfaturi precum „Gândeşte pozitiv!”, tot mai des eşti îndemnat să „Vezi partea plină a paharului!”. Gândirea pozitivă este o adevărată minune! Doar gândeşti pozitiv şi lucrurile sunt din nou şi definitiv …OK! Deci este cât se poate de ieftină. Nu faci niciun efort intelectual şi primeşti o stare psihică de bine.

În singurul spirit al epocii contemporane, cel comercial, gândirea pozitivă este scoasă pe tarabă şi promovată precum odinioară soluţia miraculoasă la calviţie. Ea s-a revelat de câtva timp ca o descoperire uriaşă, ca un hocus-pocus vrăjitoresc care nu cere decât o iniţiere minimală în tainele pozitivismului necondiţionat. În istoria prostiei omeneşti, gândirea pozitivă marchează, cu siguranţă, un apogeu. În plus (un plus fără de care nu s-ar fi putut manifesta), acest soi de meditaţie poartă atributul modernităţii şi al originalităţii.

Radio 21O campanie de deochi faţă de depresiile româneşti promovată deşănţat de Radio 21 a umplut România de încercările sale de a ne convinge pe toţi că România este într-un fel şi nu în altul. Îmbrăcată doar cu atributele intrinseci oricărui eveniment comercial, dincolo de ce interese se ascund în spatele său, campania «Asta e România!» are tot ce este modern astăzi, şi cel mai mult limbajul. Într-o prezentare a campaniei, avem „DJ”, „mesh”, o „echipă Request”, o „campania de teasing”, „revealing”, „print”, „outdoor”, „mobil affiche” şi…glossy-glossy.
Într-un comunicat al Radio 21 se spune că ideea acestei campanii scandaloase, care a jignit iniţial un întreg popor prin mesajele sale, a plecat de la faptul că românii se clasează în topul celor mai pesimiste popoare din lume şi sunt pe primul loc în Uniunea Europeană în privinţa pesimismului. Şi atunci, Radio 21, modern şi original, intervine ca să rezolve situaţia. Cum? Spunându-le românilor că nu sunt aşa. „Suntem conştienţi că acest pesimism e legat de perioada dificilă pe care o traversăm şi am vrut să le reamintim românilor că sunt de fapt oamenii pozitivi care au ştiut mereu să facă haz de necaz şi să găsească partea bună a lucrurilor”, spune comunicatul.
Doar pentru că acest post de radio are un slogan, „simply pozitive”, care are nevoie de vreo oarecare legătură cu realitatea, Radio 21 nu îşi propune nimic altceva decât să facă totul, în aparenţă, după chipul şi asemănarea sa. Arbitrarul domină campania, de la sondajele realizate pe baze ştiinţifice bătute de acrobaţiile unor saltimbaci închiriaţi cu simbrie, la motto-urile halucinante: „O ţară plină de optimism, speranţă şi poftă de viaţă. Mai trebuie doar să ştergem de praf aceste calităţi şi să ducem vorba mai departe”. Asta e tot.
Prin urmare, şi e vorba strict despre o deducţie logică, românii sunt cât se poate de optimişti şi încrezători, numai că nu îşi dau seama şi, tocmai de aceea, sunt pesimişti. Dar, prin intervenţia acestei campanii, românii sunt informaţi că sunt optimişti şi apoi, după ce au luat la cunoştinţă, oare ce ar putea face altceva decât …să se comporte ca atare.
E sigur, această campanie poate concura cu succes în topul stupizeniilor din ultimii ani.
Asta e RomaniaSubiectele propuse pentru a fi testat optimismul românilor merg de la lucruri fundamentale („România are sau nu are viitor”), până la derizoriu absolut („Românii ascultă sau nu muzică bună”), trecând prin inevitabila şi la fel de moderna lipsă de prejudecăţi („Românii sunt buni sau nu la pat”).
Ce îţi mai trebuie pentru un astfel de show-off dezgustător? Câţiva saltimbanci neobosiţi şi neruşinaţi, circari cu aplomb ai spaţiului public, şi la fel de inevitabilii „tineri nonconformişti” ai unui spaţiu lipsit de orice normă (logică şi de bun simţ). Astfel, lucrarea e gata şi originalitatea este punctată pe terenul larg şi fertil de manifestare exchibiţionistă în mohoreala cvasi-generală ce a înstăpânit ţara.
Unicul motor al acestei campanii stă în lupta păduchelui pentru afirmare, vizibilitate. Dar de la o astfel de intenţie deloc uşor de ascuns până la pretenţia de a spune ceva, orice, despre starea psihică existentă sau de dorit a unui întreg popor e cale lungă. Această campanie nu este numai stupidă, ci şi nesimţită.
Tocmai înlocuirea lui „nu” din „România nu are viitor” din simpla dorinţă de promovare a unui post de radio, acelaşi trend al iresponsabilităţii mediei, i-a şi adus pe români la starea de confuzie naţională în care nu mai pot vorbi despre viitor. O campanie serioasă, aşa cum ar trebui să fie cea care vorbeşte despre viitorul ţării, poate ar trebui să trateze despre posibilităţile românilor de a crea un viitor pentru ţara lor. Dar nu ar mai fi nici atât de originală, nici atât de accesibilă, nici atât de… catchy. În schimb, mereu aceleaşi porcării superficiale care infectează spaţiul public prin dorinţa de a se evidenţia facil a unor organe de presă. Poate că exită prea multă libertate de exprimare. Poate că prostia ar putea fi totuşi tratată prin ignorare.
O astfel de infuzie de gândire pozitivă e ca şi cum ai trata efectul, şi nu cauza. De fapt, este chiar aşa. E ca şi cum ai trata cancerul cu algocalmin. Nimeni nu vrea să ne sinucidem cu toţii, dar nimeni nu vrea să „ne rădem ca proştii”. Asta doar pentru că s-au trezit nişte oarecare pe un teren de afirmare publică încă neexploatat.
Fabulos şi grotesc este şi aşa-zisul „top 5 al judeţelor optimiste”, în care Vasluiul, primul în topul sărăciei şi şomajului, este pe locul 4, cu 83% dintre vasluieni optimişti. Oare aşa o fi?! Da, dar doar atunci când prostia se întâlneşte cu nesimţirea!

Loading...
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.