Excesele alimentare de sărbători

Excesele alimentare de sărbători sunt consecințe aproape inevitabile ale tradiției de a umple masa festivă cu preparate diversificate și hipercalorice. Plăcerea de a savura feluri de mâncare apetisante este temporară, însã efectele sale în urma unui abuz rămân valabile pe termen lung. Dacă doriți ca anul acesta să evitați pe cât posibil indigestia și cele câteva kilograme acumulate în timp record de sărbători, alegeți o strategie mai “isteață” de a va bucura de bunătățile Crăciunului și ale Revelionului. O strategie mai isteață și, evident, mult mai sănătoasă!

Consecințele exceselor alimentare

Conform unui studiu din 2013, 43% din românii de la orașe au obiceiuri alimentare nesănătoase și nu respectă orarul meselor. Printre obiceiurile alimentare proaste se află faptul că alimentele sunt selectate în principal după gust, fără a se ține cont de valorile nutritive. În plus, în perioada sărbătorilor de iarnă, românii au obiceiul de a consuma cantități uriașe de mâncare și, în special, preparate din carne. Cum alcoolul nu poate lipsi într-o zi de sărbătoare, se fac abuzuri și în această privință.

Consumul necumpătat de hrană în perioada sărbătorilor nu este doar o indulgență inofensivă, ci o adevărată amenințare pentru sănătate. Indigestia, flatulența și extensia abdomenului sunt trei dintre simptomele imediate ale exceselor alimentare, care produc un disconfort fizic accentuat. Mai mult decât atât, mesele festive copioase cresc semnificativ riscul producerii unui atac cardiac, al unei crize biliare sau apariției unei stări periculoase de amețeală. Cantitatea de calorii ingerată la o singură masă festivă de sărbători poate atinge pragul de 4.500 de calorii și 229 de grame de grăsime, ceea ce se poate traduce printr-o avalanșă de mâncare pe care organismul este forțat să o gestioneze. Astfel se explică creșterea alarmantă a cazurilor de indigestie, toxiinfecție alimentară și alte urgențe de acest tip înregistrate de spitale în preajma sărbătorilor. În mod normal, după un exces alimentar resimțit de creier, sistemul intestinal secretă un hormon care cauzează senzația de greață. Însă acest mecanism natural de autoprotecție se poate declanșa cu întârziere, crescând riscul apariției diverselor probleme fiziologice.

Porcul, cea mai bună… legumă?!

Carnea, ouăle, laptele și brânza sunt elemente de bază în alimentația zilnică a românilor. Este adevărat că, mai ales în sezonul rece, carnea este o sursă excelentă de energie, datorită conținutului ridicat de proteine, vitamine și minerale. Aceasta conține cantități mari de fier (mai ales organele), dar și calciu, sulf, magneziu, complexul de vitamine B și vitaminele A și D. În același timp însă, carnea, în special cea de porc sau de vită, este bogată în grăsimi saturate, greu asimilabile de organism. Conform statisticilor actuale, aceste grăsimi sunt unul dintre principalii factori favorizanți ai bolilor cardiovasculare. Carnea este greu de digerat, fiind necesare 15-20 de ore pentru a fi absorbită în intestin. Prin procesul de digestie, multe dintre toxinele din carne sunt acumulate în ficat, rinichi și în intestinul gros. Caseina, o proteină conținută de produsele lactate, este, de asemenea, greu de asimilat. O dietă bazată pe carne și alte produse animale poate duce, pe termen lung, la creșterea nivelului de colesterol și a tensiunii arteriale, la aterosclerozã, dar și la gută, artrită, cancer colorectal sau hepatic. În plus, dacă nu este gătită la temperaturi corespunzătoare, carnea, în special cea tocată, este un mediu propice pentru microbi și bacterii, putând duce la apariția toxiinfecțiilor alimentare.

ATENȚIE: Aproape jumătate din orășeni țin cont de gustul mâncării și nu de valoarea nutritivă atunci când o aleg.

Murăturile și afumăturile – capcane gustoase!

Numeroase studii arată că excesul de sare crește riscul de accidente vasculare cerebrale, cancer de stomac, osteoporoză și afecțiuni renale. Și cum masa de Crăciun include cel mai adesea și murături, preparate afumate sau brânzeturi păstrate în saramură, în această perioadă aportul de sare crește considerabil. De aceea, este indicat să evitați sărarea mâncărilor, mai ales dacă aveți hipertensiune. Mai trebuie menționat că prin procesul de afumare al alimentelor sunt degajate hidrocarburi aromatice, care pot crea și probleme hepatice sau biliare.

Care este necesarul de proteine?

Necesarul de proteine pentru un adult poate să varieze de la o țară la alta între 36 și 110 grame pe zi. Asta înseamnă că aproximativ 15- 20% din aportul caloric zilnic trebuie să provină din proteine. Pentru o alimentație echilibrată, grăsimile saturate nu trebuie să depășească 10% din totalul caloriilor consumate zilnic, deoarece cresc nivelul colesterolului.

După masă, un desert ușor

Dulciurile și produsele de patiserie vă pot agrava starea de sănătate, mai ales dacă aveți diabet zaharat, hipertensiune arterială sau obezitate. Deși Crăciunul nu mai este același fără cozonac, acesta trebuie consumat cu moderație sau chiar înlocuit cu un desert mai puțin nociv. Excesul de produse ce conțin făină albă și amidon poate duce la tulburări digestive și favorizează apariția gastritei hiperacide și a colitei de fermentație. De asemenea, consumul excesiv de dulciuri solicită pancreasul, precum și alte funcții metabolice, pe termen lung putând apărea diabetul, gastrita, ulcerul și obezitatea.

Alimentația tradițională românească, a românului de rând, care variază în funcție de regiune, este în general protectivă pentru colon, pancreas și intestine. Este bogată în fibre, conține o cantitate redusă de grăsimi și proteine animale, date fiind (mai ales) posturile lungi. Însă, din cauza metodelor de conservare a cărnii (jumări, afumare, sărare), predispune la cancer gastric. Excesele alimentare care au loc în perioada Crăciunul pot determina însă afecțiuni acute digestive. După un post de săptămâni, românul începe să se “ghiftuiască” cu produse din carne de porc, variate și gustoase (sarmale cu slănină, cârnați piperați, șuncă, maioneze etc.), la care se adaugă un pahar. Toate acestea pot precipita colica biliară, pancreatita acută (boală gravă, care poate fi fatală), gastritele etc. ATENȚIE: Dacă există boli preexistente, de exemplu boli hepatice, încărcătura alimentară poate duce la declanșarea unei encefalopatii hepatice, a comei sau a unei hemoragii digestive. Un om sănătos și ponderat, care începe festinul cu mese mici, va fi ferit de probleme digestive în această perioadă.

Efectele devastatoare ale excesului de alcool

Un alt obicei al românilor, dar nu numai, este ca, mai ales în perioada sărbătorilor, să facă excese în privința consumului de alcool. Acesta nu se digeră la fel ca celelalte alimente, doar o parte din moleculele de alcool fiind metabolizate de enzimele din intestin. Restul trec prin pereții stomacului direct în sânge, rãspândindu-se în tot corpul și, implicit, la creier. Din această cauză, la cinci minute după ce ai băut alcool, începi deja să simți efectele. Este suficientă o cantitate mică de alcool pentru a afecta părțile creierului responsabile cu starea noastră de alertă. Pe măsură ce nivelul de alcool crește, efectul se propagă și asupra altor părți ale creierului, cum sunt cele responsabile cu mișcarea și cu orientarea în spațiu. Dacă este consumat în cantități mari și pe perioade lungi de timp, alcoolul poate duce la probleme serioase de sănătate, cum ar fi hepatită cronică, ciroză, dar și boli cardiovasculare, ulcer digestiv, gastrită sau cancer intestinal.

ATENȚIE: Se consideră că ai consumat alcool în exces dacă depășești trei pahare pe zi.

Ameliorarea disconfortului după abuzul alimentar

Disconfortul resimțit după abuzul alimentar este extrem de neplăcut, însă există metode eficiente prin care stările de rău pot fi ameliorate și combătute cu succes.

1. Puneți-vă în mișcare. Nu vă întindeți în pat după o masă copioasă. Mișcarea după abuzul alimentar ajută la ameliorarea stării de spirit, stimularea circulației sanguine și la accelerarea proceselor metabolice de ardere a grăsimilor.

2. Luați un medicament antiacid. Medicamentele antiacide, luate imediat după masă, absorb acidul stomacal în exces, ameliorând anumite dureri cauzate de excesul alimentar și consumul prea rapid de hrană.

3. Beți un ceai din plante. Imediat ce experimentați senzația de prea plin, însoțită de dificultatea de a respira normal, interveniți înainte ca greața și balonarea să vă copleșească. O bună soluție este să consumați un ceai din plante (mentă, rozmarin, busuioc, salvie) care să stimuleze digestia.

4. Consumați o băutură diuretică naturală. Starea de rău de după un festin bogat în preparate copioase și băuturi alcoolice poate fi ameliorată cu ajutorul unei băuturi diuretice naturale, un cocktail tonic cu oțet de cidru. Amestecați o linguriță din acest produs natural cu un pahar de apă călduță și beți conținutul pe stomacul gol, înainte de micul dejun. Un alt ingredient binevenit este sucul de lămâie.

5. Consumați alimentele potrivite la următoarea masă. Un mod eficient de a ajuta corpul să se refacă după un exces alimentar este să consumați o masă ușoară, cu fibre și proteine, adică din fructe, legume și cereale integrale, dar și cu proteine pure, precum carnea de pui fără piele, pește, fasole, nucile sau produse din soia.

6. Hidratați-vă corespunzător. Este foarte important ca, după un abuz alimentar sau alcoolic, să ajutați corpul să elimine toxinele și resturile digestive din colon. Puteți realiza acest lucru printr-o hidratare corespunzătoare, consumând cel puțin 1-2 pahare de apă în prima jumătate de oră de la debutul simptomelor.

7. Consumați fructe. Fructele ajută digestia atât prin conținutul bogat în fibre, cât și prin aportul important de vitamina C. Ananasul este un detoxifiant natural pentru ficat, care contribuie eficient la metabolizarea optimă a grãsimilor ingerate. Fructele de kiwi sunt bogate în vitamina C, importantă pentru facilitarea digestiei, întãrirea imunității și combaterea stării neplăcute de greață.

Trusa ta de prim ajutor

• Extradigest ușurează digestia și tranzitul gastroduodenal, facilitează asimilarea substanțelor nutritive, reduce balonarea, cefaleea și somnolența.
• AbocaBio Anacid – se recomandă în reducerea hiperacidității gastrice. Produsul ajută la normalizarea pH-ului stomacului.
• Carbon Plus ajută la reechilibrarea florei intestinale. Suplimentul alimentar are un efect antibalonare și asigură eliminarea gazelor.
• BioFerment echilibrează flora intestinală și nivelul lipidelor, înlăturând disconfortul cauzat de problemele digestive.
• Buscopan are efect de calmare a durerilor abdominale. Este un antispastic ce acționează asupra crampelor intestinale exact unde este nevoie.
• Dulcolax (drajeuri) și Dulcopic (picături) sunt indicate în caz de constipație.

Loading...
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.