Județul defavorizat… de Guvern

Drum deteriorat

Cu toată vorbăria despre „zonele defavorizate” și teribila concentrare a atenției guvernamentale asupra lor, cu toată „strategia” europeană privind „coeziunea” pentru reducerea  diferenței de dezvoltare economică și socială, realitatea stă cu totul altfel pentru județul Vaslui.

Niciun mare proiect de infrastructură, niciun proiect de autostradă, de exemplu, schițat vreodată de un guvern al țării nu a avut de-a face nu numai cu județul Vaslui, dar cu întreaga regiune Moldova. Din 2012 până în 2014, dintre toate provinciile istorice ale țării, pentru drumuri cele mai puține investiții s-au făcut în Moldova.

La omul sărac nici… Guvernul nu trage! Transilvania și Banatul, zonele cele mai dezvoltate ale țării, au atras, între 2012 și 2014, cei mai mulți bani pentru construcția de autostrăzi, dar și reabilitarea de drumuri naționale. Asta în vreme ce Moldova, zona cea mai săracă a țării, nu reușește să atragă nicio autostradă în proiectele tuturor guvernelor de până acum. În Transilvania și Banat s-au investit în infrastructura rutieră din 2012 până în 2014 peste un miliard de euro. În Moldova, zona cu cele mai proaste drumuri, nu s-au băgat decât 100 de milioane de euro. Acest lucru rezultă clar din plățile făcute de Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADR) pentru perioada 2012-2014.

În tot acest timp, Moldova a avut parte de cele mai puține drumuri naționale modernizate, printre care DN 29 Suceava-Botoșani sau DN 24 Galați-Vaslui-Crasna. Iar Moldova este, cu siguranță, regiunea țării care are nevoie de cele mai multe investiții. O poate spune și o spune orice politician sau membru al guvernului. Regiunea de dezvoltare Nord-Est, din care face parte și județul Vaslui, are un PIB per capita de doar 3.400 de euro, față de o medie națională de circa 5.500 de euro. În general, însă, când ies la televizor, mai ales în campaniile electorale, toți politicienii de la București au grijă să vorbească despre o dezvoltare armonioasă a țării și reducerea decalajelor de dezvoltare dintre regiuni.

Județul Vaslui se poate încă „lăuda” cu cele mai proaste drumuri naționale din România, în ciuda investiției menționate anterior, din România. La drumuri județene și comunale stăm însă catastrofal, iar banii de la Guvern pentru asemenea investiții au fost, an de an, tot mai puțini. Din cei 938 de kilometri de drumuri din județ, 348,43 km au beton asfaltic (37%), 20,62 km sunt din beton de ciment (2%) și 95,36 km din îmbrăcăminte asfaltică ușoară (10%). Așadar, drumuri de pământ și cele pietruite reprezintă 53%, în vreme ce drumurile modernizate reprezintă 47%. La nivel național procentul este de 60%.

Cea mai proastă este starea drumurilor comunale, care reprezintă 873,12 km din cei 938 de km de drumuri ai județului. Doar 13% (120,12 km) au îmbrăcăminte asfaltică ușoară, 8% au beton asfaltic (66,20 km) și 1% beton de ciment (0,82 km). Cele mai multe drumuri comunale sunt din pământ (378,73 km – 43%), cele pietruite reprezintă 35% (307,24 km), în vreme ce drumurile modernizate sunt mai degrabă o raritate – 22% (187,14 km).

Loading...
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.