Pagini de aur din istoria de la manea

Manelist tatuaj bruta prostÎn această compunere ne propunem să tratăm în mod coltoral sumar și puțin, pentru posteritatea și eternitatea prostiei, despre istoria manelei, manicii, manelicii pe meleagurile noastre. Nici nu știți ce ați avea de pierdut dacă nu ați ști că nu aveți nimic de câștigat!

În țara nostră, maneaua a existat din cele mai vechi timpuri, odată cu descălecatul industrial ce a umplut orașele de țărani. Pe atunci, în zonele mărginașe ale orașelor ridicate la hăi-rup se puteau auzi ritmuri populare pervertite cu următoarele versuri:

„Foaie verde fir boboc
Dă-mi o țâță să mă joc, măi
Să mă joc cu țâțele, măi
Ca mâța cu ghemele, măi
Să mă joc cu țâța ta, măi
Pân-o răsări Luna, măi”

De la această perioadă romantică a manelii până la copii minune, prinții miracol și alți ”artiști” consacrați este o istorie plină de… femei, bani și dușmani, cele trei teme majore ale manelei. Pentru început vă lăsăm să vă delectați doar cu o piesă clasică, un hit de la mijlocul anilor 2000:

Florin Minune – Pumnii mei minte nu are

Pumnii mei minte nu are, sparge tot ce-i stă în cale
Pumnii mei minte nu are, sparge tot ce-i stă în cale
Sunt jmecherul cel mai tare, badigard la firmă mare
Mi se spune Pentium 4, dar mi s-a ars integratul
Dacă mi-ai călcat pantoful, îți sparg fața, îți rup botul
Nu te pune cu nebunul, că rup în tine plămânul

Refren: da, da… da, da… pumnii mei minte nu are
da, da… da, da… sparge tot ce-i stă în cale

Am și eu o pasiune, să bat cât mai multă lume
Minte multă nu se cere, prost să fii să ai putere
Că salariul eu mi-l iau, pentru pumnii care-i dau
Badigard ca mine nu-i, aplic legea pumnului

Ref.: da, da… da, da… pumnii mei minte nu are
da, da… da, da… sparge tot ce-i stă în cale

Stau la ușă ca buldog-ul, și aștept să greșească prostul
Fac doi pași și-o săritură, și i-am rupt dinții din gură
Pe toți fraierii-i dau gata, că am palma cât lopata
Când dă cu pumnul băiatul, zici că trece acceleratul

Ref.: da, da… da, da… pumnii mei minte nu are
da, da… da, da… sparge tot ce-i stă în cale
da, da… da, da… capete și maxilare
da, da… da, da… că sunt șef în marțiale

Precizări conceptuale:

Maneá (tc.  mani „catren popular, cântec”, de la interj. aman „vai!, aoleu!”; pl. manéle), cântec liric turcesc, cu conținut erotic, întâlnit și în țările române. Meterhaneaua* de pe lângă Curtea domnească îl executa și numai instr. Lăutarii din Muntenia îl cântă la vl., în octave, acompaniați fiind de un „bas ostinat” (v. ostinato), acesta din urmă susținut de o vl. secundă, uneori și de cobză*.
Începând din anii ’90 ai secolului  20, reintră în atenția lăutarilor din România și dobândește, în pofida originii tc. a termenului, statutul de „muzică amestecată (de metisaj)”, adică de muzică ce rezultă din varii încrucișări ale muzicilor sârbească, gr., tc., indiană etc.” (Speranța RĂDULESCU).

Laurra Vass este o ”artistă” de origini ușor de stabilit, dar greu de stabilizat, care s-a lansat în lumea multiculturală a lu’ manelele derect în aur, ceea ce înseamnă mult, foarte mult, chiar tot. A debutat împreună cu Copilul de aur, pentru ca să facă după aceea un duet împreună cu acesta, care duet s-a numit „Duetul de aur”, cum altfel?! În 2005, au obținut împreună Discul de… aur. După ce a prins la cașcavalul de aur i-au crescut și pretențiile și a depășit chiar și etapa de aur (niciodată nu e în abuz acest cuvânt!), interpretând melodiile: „Nu vreau banii tăi” și „Suntem două briliante”.

Laura Vass  – Hai golane uită-te la mine

Tu ai pus ochii pe mine, măi golanule
Și știu că ți-e drag de mine, măi golanule
Te-am atras doar cu o privire, măi golanule
Și mie-mi place de tine, măi golanule
Te-am atras doar cu o privire, măi golanule
Și mie-mi place de tine, măi golanule

Ref.: Uită-te, uită-te la mine
Da’ mare frumusețe e pe mine
Hai golane, uite-te la mine
Și spune-mi că îmi stă bine.

Știu că nu mai scap de tine, măi golanule
Ți s-a pus pata pe mine, măi golanule
Mai simțit și m-ai ghicit, mai golanule
Că eu te fac fericit, măi golanule
Da, m-ai simțit și m-ai ghicit, măi golanule
Că eu te fac fericit, măi golanule

Ref.: Uită-te, uită-te la mine
Da’ mare frumusețe e pe mine
Hai, golane, uită-te la mine,
Și spune-mi că îmi stă bine.

„Artista” de la manele are un repertoriu extrem de bogat în care interferează o largă paletă de problematici sociale, economice, spirituale, umaniste și altele mai puțin sau mult mai puțin. Mai ales domeniu infracțional este unul căreia cântătoarea îi consacră un larg spațiu în ”operele” sale. Dacă într-o piesă, Laura Vass va milita activ împotriva infracțiunilor sexuale, declarând că nu vrea dragoste cu forța, într-o altă piesă ”artista” se ridică, împreună cu „frățiorii” săi, împotriva gărzii și a mascaților, care se pare că nu au ce-i face.

Laura Vass – Am frățiorii cu mine

Vine garda după noi
N-are ce-mi face garda
Nici garda și nici mascații
Că am lângă mine frații
Chiar dacă dau de belea
N-are ce-mi face garda
Nici garda și nici mascații
Că am lângă mine frații (bis)

Ref.: Să trăiască frații mei
Că am mare bază în ei
Nu mi-e frică niciodată
Am putere adevarăta (bis)

Am frățiorii cu mine
Nu mi-e frică de oricine
Am spatele asigurat
Cu frații mei sunt bazat

Am frățiorii cu mine
Și nu mi-e frică de nimeni
Am spatele asigurat
Cu frății mei sunt bazat

Ref.: Vine garda după noi
Și cade pe locul doi
Cum vine tot așa pleacă
Și n-are ce să ne facă (bïs)

Din opera aceleiași ”artiste” se detașează o altă piesă de un mare angajament social și cultural. Sunt atinse aceleași teme atât de vaste și cuprinzătoare ale banilor și dragostei. De data aceasta, se pare că ”artista” se exprimă tranșant și militează fervent împotriva violului.

Laura Vass – Nu vreau dragoste cu forța

De ce tu crezi c-așa e bine
Să mă prefac c-am să iubesc
Nu mă obliga și nu mă forța
Să iubesc pe cineva.

Chiar de mor nemăritată
Și în noroi să mă târăsc
Prefer să fac ce-mi place în viață
Și din suflet să iubesc.

Refren: Nu vreau dragoste cu forța
Eu nu iubesc din interes
Vreau o dragoste curată
Și să-l iubesc pe cel ales.

Nu vreau dragoste cu forța
Eu nu iubesc din interes
Vreau o dragoste curată
Și să-l iubesc pe cel ales…cel ales.

Și fără bani eu pot trăi
Și fără bani eu pot iubi
Vreau doar să fiu fericită
De cine mie drag să fiu iubită.

Te rog să crezi că nu e bine
Să mă prefac c-am să iubesc
Nu mă obliga și nu mă forța
Să iubesc pe cineva…

Refren: Nu vreau dragoste cu forța
Eu nu iubesc din interes
Vreau o dragoste curată
Și să-l iubesc pe cel ales.

Născută din avântul cultural deosebit înregistrat de manele la sfârșitul secolului trecut, formația Expans – orice ar însemna asta – abordează „muzică de orice fel”, adică manica pentru petreceri, botezuri, nunți și parastasuri. Din care prezentare a sa înțelegem că maneau este muzică de orice fel. Expans are pretenția de a marca profesionalizarea de la muzica de la manele, reclama foarte colorată pe care și-o face formația vorbind despre „un nivel profesional maxim!!!” Cu trei semne ale exclamării, cea ce ar putea alarma pe multă lume. Sfatul pe care îl dau în același afiș publicitar marchează iarăși o creștere calitativă a manelei: „Îndreaptă-te către seriozitate!” Cu un singur semn al exclamării, de data asta.
Patru membrii cu un singur pigment și o voce autentică de șatră.
În loc de „lighene și cazane!”, auzim „nu mai vreau ca să strâng bani”, lai-lai și încă un lai, „vreau să cânt cu lăutari”, lume bani, lume bani, lume vai!, lume vai!. Vai!, într-adevăr.

„Banii, banii, banii mei
Îi vor toți dușmanii mei, măi
Nici nu știu cât am muncit
Și acum sunt mai fericit”

Și asta doar în melodia „Hora mare”, care tratează despre inutilitatea agonisirii banilor în societatea modernă capitalistă.

În zdrăngăneala trombonită „Amară-i inima mea”, fără semnul exclamării, „se știe!” că autorul a ajutat pe toată lumea și „nimenea” nu îl ajută pe el, la rândul său. Aceasta este o mare nedreptate care i se întâmplă și motiv de penibilă lamentație și plângăreală, văleleuri și suspine, amorsate doar de intervenția divină, care nu întârzie să răspundă chemării. Acesta este, de altfel, motivul pentru care inima îi este amară, pentru că, printr-o procedură medicală, probabil, „lumea”, persoane neidentificate, îi introduc venin în acest organ vital.

Toată viața mea
Am ajutat toată lumea
Bun, rău sau oricine
Am știut să fac doar bine.

Amară-i, Doamne, inima mea
Lumea toată bagă venin în ea
Nu suport o viață așa de grea
Ce amară-i, Doamne, inima mea
Lumea toată bagă venin în ea
N-am făcut rău la nimenea
Ce rea mai este lumea.

Mult bine la lume am făcut
Și numai rău am primit
Dar nu e nimic
Dumnezeu m-a răsplătit

Amară-i, Doamne, inima mea
Lumea toată bagă venin în ea
Nu suport o viață așa de grea
Ce amară-i, Doamne, inima mea
Lumea toată bagă venin în ea
N-am făcut rău la nimenea
Ce rea mai este lumea.

Cât inima îmi bate
Tot ce e rău eu dau deoparte
Și când nu voi mai fi
Cu toți mă veți pomeni.

Amară-i, Doamne, inima mea
Lumea toată bagă venin în ea
Nu suport o viață așa de grea
Ce amară-i, Doamne, inima mea
Lumea toată bagă venin în ea
N-am făcut rău la nimenea
Ce rea mai este lumea.

Loading...
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.