Cinci discipline educative

0
238

Educatie completaPedagogul francez René Hubert distinge următoarele laturi (sau discipline educative, în limbajul său): educația intelectuală, educația morală, educația estetică (în care include și pe cea religioasă), educația profesională și educația corporală.
1. Educația intelectuală urmărește asimilarea unui sistem de cunoștințe din diverse domenii ale naturii și societății, concomitent cu dezvoltarea structurii psihologice a personalității umane și a formării unei viziuni asupra lumii. Dezvoltarea structurii psihologice se referă la un ansamblu de capacități, procese, deprinderi și aptitudini intelectuale (inteligență, gândire, imaginație, memorie etc.) Această latură facilitează, după cum susține R. Hubert, adaptarea individului la cele trei planuri ale realității: fizic, social și spiritual.
2. Educația morală are în vedere formarea profilului moral, a conștiinței și conduitei morale în concordanță cu cerințele și valorile morale ale societății.
3. Educația estetică urmărește cunoașterea valorilor estetice, formarea capacității de a aprecia și gusta frumosul, dezvoltarea aptitudinilor artistice.
4. Educația profesională urmărește pregătirea omului pentru integrarea în sistemul tehnico-economic și social-cultural. Finalitatea acestei laturi constă deci în formarea omului pentru o anumită meserie. R. Hubert consideră că disciplinele pur intelectuale nu dispun de resurse suficiente pentru a oferi indivizilor sensul vieții concrete, după cum disciplinele pur tehnice nu oferă prilejul depășirii orizontului profesiunii. Soluția nu poate fi alta decât complementaritatea dintre cultura intelectuală și cea profesională. Pentru toate meseriile, cultura intelectuală constituie substratul culturii profesionale „nu numai prin cunoștințele utile pe care le comportă, ci mai ales, prin calitățile spiritului pe care le angreneaza” (1965, p. 423).
Educația profesională trebuie să-i ofere omului cunoștințele necesare practicării unei meserii și în același timp să-i formeze capacitatea de a înțelege sensul și rezultatele muncii sale.
5. Educația corporală (fizică) asigură dezvoltarea armonioasă a organismului, a unor calități fizice și psihice solicitate în viața și activitatea sa.

Ioan Nicola, «Pedagogie», Editura Didactică și Pedagogică, București, 1994, p. 116.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here