Slujba la stat, un vis frumos

1
433

Palatul Administrativ VasluiS-a întors roata! S-au dus vremurile în care hemoragia din administrația publică nu putea fi oprită, funcționarii plecând pe bandă rulantă în privat, mult mai bănos. Odată cu mărirea salariilor, concurența pentru un post la stat a ajuns și la 10 candidați pe loc. Dacă înainte nu aveau candidați, acum posturi noi nu vor mai fi scoase la concurs pentru că …nu mai încap în bugetul de salarii, din cauza creșterii salariilor celor în funcție.

Înainte de noile reglementări privind salariile, de la mijlocul lui 2017 în instituțiile din administrația publică locală din cel mai sărac județ al țării Vaslui, exista un flux continuu de angajări și demisii. Numai în câteva săptămâni, la mijlocul lui 2015, 10 angajați au plecat din Primăria Vaslui, iar în același an 10 funcționari au părăsit Consiliul Județean (CJ) Vaslui. Cauza era proasta salarizare, iar consecința deprofesionalizarea. Administrația publică locală semăna cu firmele de pază și securitate, care își schimbă pe bandă rulantă personalul prost salarizat prin anunțuri la mica publicitate. Unii vin și alții pleacă continuu, în timp ce angajatorii sunt reconfirmați mereu în convingerea lor că nevoia disperată de locuri de muncă a vasluienilor nu îi va lăsa niciodată fără angajați.
Numai la mijlocul lui 2015 CJ Vaslui avea scoase la concurs nu mai puțin de cinci posturi, de la începutul anului instituția ținând-o numai în concursuri, dar nu pentru a-și acoperi marele deficit de personal, ci doar pentru a-i înlocui pe cei plecați din sistem. Nici după noile reglementări salariale CJ Vaslui nu va reuși să-și completeze organigrama, din cele 176 de posturi fiind ocupate doar 111, dar din cu totul alte motive. Din cauza creșterii salariilor celor în funcție, bugetul alocat la începutul lui 2017 a fost epuizat, astfel încât nu vor mai fi scoase posturile la concurs tot anul. Așadar, din acest punct de vedere, al funcționării instituției, CJ Vaslui a intrat din lac în puț.
La el ca CJ Vaslui, și celelalte instituții din administrația locală nu vor mai putea face angajări din cauza lipsei posibilității de a oferi salarii. Însă acolo unde nevoia acută de personal duce la scoaterea unor posturi la concurs, concurența este de-a dreptul incredibilă față de ce se întâmpla în trecut. De unde la începutul anului nu existau candidați, s-a ajuns ca pentru un post de consilier debutant în cadrul Serviciului Public Comunitar Local pentru Evidența Populației (SPCLEP) Vaslui să se înscrie nu mai puțin de 10 candidați.
„Posturile din instituțiile bugetare au devenit mai tentante. Explicația stă în faptul că salarizarea este acum motivantă”, spune Gheorghe Ocheanu, liderul de sindicat de la CJ Vaslui.
În 2016 însuși Dumitru Buzatu, președintele CJ Vaslui, se plângea că nu se prezintă nimeni la concursurile pentru ocuparea posturilor, dar problema a fost rezolvată: nu prin ocuparea posturilor, ci prin lipsa concursurilor…

Consiliu Județean Vaslui și-a pus salariile la „panoul de onoare”

13.050 de lei în dreptul președintelui, 11.600 a vicepreședinților, 11.542 – secretarul județului, 11.542 – administratorul public al județului, 9.498 – arhitectul șef, 9.295 – director executiv, 8.106 – șef de serviciu. Sunt salariile „ireale” ale celor de la Consiliu Județean, afișate pe panoul din fața instituției. „Citiți și vă cruciți!” ar fi trebuit să fie titlul anunțului pentru cei din sisemul privat care, aproape orice muncă ar presta, cu greu ajung la un salariu de peste 2.500 de lei, adică cât… șoferul de la Consiliu.

Pe panoul din fața Consiliului Județean ar trebui să scrie acum, în această prioadă, „Loc de dat cu capul!” sau „Citiți și vă cruciți!”. Asta pentru cei care lucrează în mediul privat și care nici nu pot visa la salariile afișate acolo. Potrivit legii salarizării instituția a fost obligată, pentru transparență, să facă publice salariile angajaților. Așa că toți cei interesați să vadă câți bani primesc bugetarii care ocupă o anumită funcție în Consiliu Județean pot consulta panoul din față… și își pot pune niște mari întrebări. Dacă lucrează în sistemul privat, oricât de bine ar face-o și aproape orice muncă ar presta, cu greu pot ajunge la un salariu precum cel al… șoferului de la CJ – 2.766 de lei. Depinde de foarte multe lucruri, precum profitul sau rentabilitatea firmei. Așa că și mai greu le vine să viseze la salariul consilierului de la cabinetul președintelui – 5.600 de lei sau măcar al șefului de cabinet – 4.495 de lei.
Cât despre restul salariilor afișate pe acest panou, pentru un vasluian din sistemul privat, sărac și bolnav, cum îl știm, acestea nu pot părea decât ireale: 13.050 în dreptul președintelui, 11.600 a vicepreședinților, 11.542 – secretarul județului, 11.542 – administratorul public al județului, 9.498 – arhitectul șef, 9.295 – director executiv, 8.106 – șef de serviciu.
Și totuși, așa cum subliniau oamenii de afaceri vasluieni, mediul privat este cel care creează plus-valoare și alimentează bugetele cu care sunt plătiți toți acești funcționari…
Legea – cadru nr. 153 / 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri public preveder că toate entitățile publice sunt obligate să afișeze liste cu veniturile pe care le obține fiecare angajat, pentru oricare tip de funcție pe care este încadrat. Altfel riscă amenzi între 5.000 și 10.000 lei
Ce informații trebuie să conțină listele publicate la sediile instituțiilor și pe paginile de internet:
– salariul de bază, solda funcției de bază/salariul funcției de bază, indemnizația de încadrare sau indemnizația lunară, după caz;
– tipul, baza de calcul, cota procentuală, valoarea brută a sporurilor, compensațiilor, adaosurilor, primelor și premiilor eligibile pentru fiecare funcție, precum și baza legală a acordării acestora;
– valoarea anuală a voucherelor de vacanță care urmează să fie acordate pentru o perioadă lucrată de un an, precum și baza legală a acordării acestora;
– valoarea anuală a indemnizației de hrană care urmează să fie acordată pentru o perioada lucrată de un an, precum și baza legală a acordării acestora;
– orice alte drepturi în bani și/sau în natură, dacă e cazul, precum și baza legală a acordării acestora;
– orice informații cu privire la posibile limitări ale venitului salarial, precum și baza legală a acestora.

loading...

1 COMENTARIU

  1. Acest lucru nu ne face altceva decat sa ne lungeasca agonia.Nu am invatat bine economia de piata si ne este foarte greu numai cu jumatati de masura.Asa ca ne indreptam falosi la statul atotputernic.Infruntam capitalismul cel hain numai din priviri ,nedezlipindu-ne de pijamaua statului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here