Marea eliberare

Libertate Philadelphia

Ceea ce nu dă individualismul liberal, acel ceva căruia recăpătarea puterii asupra sinelui, chemată de dorința politică, nu face decât să-i creeze posibilitatea, este supraviețuirea omului ca atare, a vieții umane ca atare și a lumii ca atare – surpriză, diversitate, forfotă. Bunăvoință, complicitate, complementaritate. Eliberarea de toate limitele a rupt pactul.

Fuga înainte a început cu blestemul din Biblie – creșteți și vă înmulțiți! -, ea apasă pe accelerator de când tehnicile dau iluzia că pot dispensa individul de orice apartenență la sistemul viu global căruia îi aparținea cuiva, ea derapează de când sistemul modernității se străduiește să schimbe totul, să pună stăpânire pe tot și să distrugă totul în fericita îmbrățișare a capitalului multiplicat (despre acest subiect a se vedea Albert Camus, «L’Homme Révolté», 1951, Folio, Gallimard)!

Această mare separare, dacă există, se va plăti – ea se plătește deja. Inutil să facem lista așteptărilor dovedite ale supraviețuirii: de la dereglarea climatică la rezistența bacteriană la antibiotice, de la sterilizarea pământurilor epuizate de monocultură până la epuizarea rezervelor de apă dulce care va atinge continente întregi începând cu 2025, e în curs o prăbușire a condițiilor favorabile vieții umane. Iar credința conform căreia tehnica va rezolva toate problemele pe care chiar tehnica le ridică se prăbușește și ea, odată cu credința și cu beneficiile globalizării.

Guvernarea dorinței individuale fabrică cu mare dificultate creșterea, cu prețul distrugerii resurselor și bunurilor vitale – ce va mai rămâne din homo economicus, omul intereselor, dacă nu dezastrul pe care îl numim dezvoltare? Europa se va fi străduit, și cu cât succes, să aprindă meșele din bombe, mai întâi demografice, care explodează în avioane și orașe, în numele cultului dedicat competitivității, randamentului capitalului și zeului său unic, fără chip și fără nume! Trebuie să ni-l imaginăm în marea galerie a Muzeului Om sau la Muzeul Artelor primitive, atunci când algoritmii de la bursă, monedele naționale sau creditul bancar vor figura printre fetișele unei civilizații stinse, alături de zeul crocodil care asigură recoltele fecunde! Trebuie să ne imaginăm neîncrederea copiilor de la școală în fața explicațiilor unui ghid blazat: pentru asta au distrus viața, au sterilizat atâtea pământuri, au golit mările de pește și pădurile de copaci, în numele cultului dorinței comerciale! Iar răul li se va părea mult mai rău decât orice rău produs de sclavie, de taberele de exterminare și gulagurile totalitare; doarece existența însăși a omului a fost amenințată de reducerea lumii la exploatare și la extragerea valorilor sale.

Credința dezamăgită în tehnică, investiții, în sistemul mondial cheamă politicul acolo unde el nu se știe invitat, acolo unde nu se vede cerut. Prin raționalizare, prin coada de așteptare sau prin piață, politicul și doar el poate asigura menținerea și deja restabilirea condițiilor prietenoase omului pe planetă. Prin revenirea teritoriilor, promovarea excelențelor teritoriale, prin sfârșitul aspirării realității de către finanțe și prin distrugerea resurselor prin lichidare monetară, politicul și doar el poate răsturna mecanismul care convertește realul în expresia sa derizorie și futilă care este banul – cine-și bea bancnotele, cine-și umple rezervorul cu bancnote, cine-și mănâncă aurul?

Nu este vorba de nimic mai puțin decât de inventarea politicului ca garant al supraviețuirii. Este cea mai arzătoare, cea mai urgentă și în același timp cea mai derutantă dintre toate îndatoririle sale. Pentru că nimic nu îl precedă, nimic nu îl luminează, nimic nu îi pregătește sarcina. Cea mai înaltă: de a garanta supraviețuirea comunității. Cea mai nesigură: să avanseze pe dos față de tot ceea ce a fost spus, promis, asigurat, să avanseze împotriva modernității triumfătoare și împotriva trofeelor sale barbare de abundență și de fără limite. Este și cea mai decisivă; deoarece nu este vorba de a o termina cu Prometeu, ci de a anticipa ce anume vor declanșa monștrii dezlănțuiți de globalizare. Aderarea la lumea ca atare, gratitudinea pentru viața așa cum ne e dată, complicitatea cu ansamblul formelor de viață, de la cele mai eminente la cele mai umile, iată revoluția vitală ce vine. Moderația, conivența, furtivitatea sunt bazele morale ale salvării.

Vom trece, în marșul nostru furtiv, prin tufișuri și grădini fără a lăsa vreo urmă, iar bucuria noastră va fi profundă pentru că nu am schimbat nimic la o lume care merge mai bine fără noi. Revoluția conservatoare este cea ce va deschide poarta grădinii și ne va elibera de eliberările noastre, această revoluție ce începe cu respectul în fața lumii așa cum e ea și cu recunoașterea vieții cu mersul ei propriu, această revoluție ce continuă cu primatul ordinii invizibile a lucrurilor, a simbolurilor și a vieții, asupra propunerilor tehnicii și ale pieței și care se afirmă ca o civilizație în care tot ceea ce trăiește sub cer continuă să existe – pentru că în cea mai mică din manifestările sale, în cea mai infimă din urgențe, în cea mai minusculă dintre vieți se află o condiție a vieții noastre.

Fragment din cartea «Guvernarea dorinței», de Hervé Juvin

Citește și:
Cheia pentru a recăpăta puterea noastră asupra nouă înșine ține de ieșirea din abstracțiunea monetară

Abstracțiunea monedei, care a atins recent niveluri inegale, nu e un subiect oarecare: e subiectul. Deoarece moneda, expresie a oricărei valorii, cheamă la îmbogățirea infinită. Deoarece abstracțiunea monetară pe care finanțele dereglementate o lasă să galopeze în voie tinde să reducă toate lucrurile, toate relațiile, toate existențele, la un echivalent monetar și subordonează ființa lor dorinței ce le face să intre într-o indeterminare distrugătoare: la capătul lichidării tuturor singularităților concrete are loc calcularea valorii, un calcul fondat pe substituibilitatea generalizată, pe un funcționalism îngust și pe certitudinea că dorința umană este singurul etalon de măsură (Citește mai departe…)

Loading...
loading...

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.