Există, într-adevăr, anumite fotografii care pot să exprime mai mult decât 1.000 de cuvinte.
Cea pe care o priviți a făcut înconjurul lumii, apărând în numeroase publicații. Fotograful sud-african Kevin Carter a reușit să imortalizeze, în sudul Sudanului, imaginea care i-a adus premiul Pulizer. Fotografia surprinde un copil firav, extrem de slab, căzut la pământ din cauza foamei, a cărui moarte era așteptată și urmărită din apropiere de un vultur, așezat în spatele copilului.
Se presupune că imaginile îngrozitoare surprinse în Sudan l-au afectat foarte mult pe fotograful Kevin Carter, care, la scurt timp după câștigarea premiului, s-a sinucis.
„Fac un cadru strâns, pe un tip mort şi o baltă de roşu. În uniforma lui kaki, într-o baltă de sânge, zăcând în nisip. Faţa mortului este puţin gri. Este o scenă puternică, vizuală. Înăuntru ceva ţipă: Dumnezeule! Însă, sunt la lucru. Mă voi ocupa de restul mai târziu. Dacă nu poţi să faci aşa, las-o baltă şi ieşi din joc”. (Kevin Carter, 1960-1994, laureat al premiului «Pulitzer» pentru Fotojurnalism)
Joaca de-a fotografia
Există la noi, de când cu moda aparatelor de fotografiat pentru fiecare buzunar, tineri care nu se mai mulţumesc să pozeze flori, peisaje, oameni la piaţă, bătrâni sau copii amărâţi, subiecte lesne de găsit, care oferă destul spectacol pentru a stârni mici aplauze pe la colţuri şi care vor să devină fotoreporteri de front. De cele mai multe ori, la baza acestei dorinţe stau mai degrabă visele de celebritate, nevoia de adrenalină sau de testare a unor aptitudini decât o cauză. Mulţi dintre ei însă nu au nicio idee despre dramele pe care le pot trăi, ascunşi, în aparenţă, după un aparat de fotografiat. Pentru că, acolo, la război, mai mult decât în orice alt loc, eşti pus în situaţia de a fi tu însuţi un câmp de bătălie pentru doi adversari teribili: omul şi fotograful. Şi este posibil să sfârşeşti precum Kevin Carter, – artistul fotograf cunoscut de o lume întreagă pentru imaginea în care o fetiţă din Sudan, înfometată, este pândită de un vultur, care o aşteaptă să moară, fotografie pentru care Carter a obţinut premiul Pulitzer, în 1994, cea mai înaltă distincţie pentru un fotograf – care la numai un an de la relizarea acestei fotografii şi la scurt timp după obţinerea premiului, se sinucide, gazându-se în propria maşina cu un furtun legat la eşapament, apăsat de o conştiinţă care-l face neom. Un destin fulminant, o poveste dură de viaţă a unui ziarist de război, a unui idealist care credea că fotografiile pot schimba lumea.
Povestea unei imagini
„La aproape 300 de metri de Ayod, am întâlnit-o pe micuţă. Era moartă de foame şi încerca să ajungă la centrul de alimentare. Era atât de slăbită că nu putea face mai mult de doi paşi fără să cadă pe spate. Căuta cu disperare să se protejeze de soarele care ardea, acoperindu-şi capul cu mâinile scheletice. La un moment dat, s-a ridicat cu greu în picioare pentru o nouă tentativă de a merge, gemând încetişor, cu vocea ascuţită. Bulversat, m-am retras în spatele muncii mele, fotografiindu-i mişcările dureroase. Dintr-o dată, micuţa a căzut şi s-a oprit cu faţa în praf. Câmpul meu vizual era cedat teleobiectivului, de aceea nu am observat zborul vulturilor care se apropiau, până ce unul dintre ei a intrat în cadru. Am declanşat, apoi am alungat pasărea cu o lovitură de picior. Totul urla în mine. Ajunsesem la unu sau doi kilometri de sat când am izbucnit în lacrimi” – Kevin Carter
În memoria lui Kevin Carter s-a turnat, în 2005, filmul «The Death of Kevin Carter: Casualty of the Bang Bang Club», în regia lui Dan Krauss, nominalizat la Oscar în acelaşi an pentru cel mai bun documentar de scurt metraj.
Indiferent de modul pozitiv sau negativ în care vom percepe îi vom percepe şi judeca viaţa, un lucru este sigur: Kevin Carter nu ne va lăsa indiferenţi, iar pe lângă fotografia devenită carte poştală nu vom putea trece fără să ne gândim măcar o secundă la câtă suferinţă există în lume şi la noi, care nu facem nimic s-o ameliorăm.
Sursa: fotoeseu.ro