Confederația Asociațiilor Țărănești din România (CATAR) critică dur noile modificări aduse de Ministerul Agriculturii la legea vânzării terenurilor agricole, pe care le califică drept „un act de trădare naţională”. CATAR consideră că legislația, limitarea accesului la creditare și imposibilitatea accesării de fonduri europene de către majoritatea fermierilor români îi pun pe aceștia într-o situație gravă, de concurență neloială față de străini, care au, astfel, acces neîngrădit la piața funciară din România, unde sunt practicate încă prețuri foarte mici la achiziția de terenuri, comparativ cu prețurile din restul Europei.
Iată mai jos poziția CATAR, cu privire la legea vânzării terenurilor agricole către străini:
„Eliminarea limitării la 100 de hectare a suprafeţei ce poate fi deţinută de străini, a cunoştinţelor în domeniul agricol sau a avizului Comitetului judeţean creează condiţiile necesare dispariţiei neamului românesc.
Ungaria, Polonia, Bulgaria au tratat acest subiect cu extremă fermitate în interes naţional. Sunt ţări în lume unde este practic imposibil să achiziţionezi teren ca cetăţean străin, deşi bogăţia naturală a mediului nu se compară nici pe departe cu biodiversitatea existentă la noi în ţară. Israel de exemplu.
Legea care reglementează tranzacţionarea terenurilor agricole româneşti trebuie să faciliteze accesul fermierilor români (persoane fizice, juridice, asociații, cooperative agricole) şi tinerilor fermieri români la resursa principală – pământul – cu scopul de a asigura suveranitatea alimentară a României, ocuparea forței de muncă, distribuția judicioasă a resurselor naturale ale ţării către cetăţenii ei cu precădere, pentru a reduce decalajele între România şi celelalte ţări ale Uniunii Europene la nivel social, economic și ecologic. Aceste trei criterii stau la baza asigurării sustenabilităţii dezvoltării, subiect atât de dezbătut la nivelul întregii Europe.
Posibilităţile românilor de a accesa finanţări bancare sau europene pentru achiziţia de terenuri este practic nulă în comparaţie cu posibilităţile străinilor. Costurile de împrumut în România sunt de trei-patru ori mai mari decât în restul Europei sau în restul lumii occidentale. Accesul la finanţări europene este mult mai anevoios în România. Toate aceste diferenţe situează fermierii români, ţăranii noştri, în dezavantaj competitiv net faţă de cumpărătorul străin. De aceea, dacă acceptăm vânzarea de pământ străinilor înseamnă că acceptăm să dispărem din istorie!
Românii trebuie să ştie care este structura proprietăţii la nivelul întregii ţări. Cât din terenurile României mai este deţinut de români şi firme româneşti şi cât de alţii, având în vedere că centrele de putere economică mondială sunt extrem de interesate să achiziţioneze terenuri în România. Aici facem referire în special la China şi ţările arabe. Această responsabilitate revine Guvernului României prin Autoritatea pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare.
CATAR şi Alianţa ROPAC au transmis ministerului opţiunile fermierilor români cu privire la principiile care trebuie să stea la baza Legii vânzării terenurilor, dar şi a Legii comasării terenurilor şi Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020, program obligatoriu pentru România (cu finanţare europeană sau nu), dacă toţi ne dorim eliminarea sărăciei, reducerea decalajelor, dezvoltare durabilă, conservarea biodiversităţii, eliminarea riscurilor climaterice, supravieţuirea naţională”.
Preluare: agrostandard.ro