Scrisoare de protest semnată de peste 250 de ONG-uri din Uniunea Europeană
În atenţia: d-lui José Manuel Barroso, Preşedinte al Comisiei Europene & Comisarului pe Probleme de Mediu (DG ENVI), Comisarului pentru Energie (DG ENER), Comisarului pentru Schimbări Climatice (DG CLIMA), Comisarului pentru Întreprinderi şi Industrie (DG ENTR), Comisarului pentru Politica Comună Agricolă (DG AGRI);
Către: Membrii Consiliului European şi preşedinţilor de State (Preşedinţi, Prim Miniştri şi Miniştri vizaţi)
Către: Membrii Parlamentului European
Ref: Hidrocarburi neconvenţionale / Directiva privind Impactul de Mediu (EIA) şi alte proiecte ale Instituţiilor Europene tangente subiectului dezvoltării Hidrocarburilor neconvenţionale în Europa
Noi, grupuri de cetăţeni preocupaţi şi organizaţii de mediu active în domeniul combaterii dezvoltării în Europa a hidrocarburile neconvenţionale suntem extrem de îngrijoraţi în legătură cu ultimele evoluţii privind Directiva privind Studiile de Impact de Mediu (EIA), cu planurile Comisiei Europene de a crea un cadru European privind hidrocarburile neconvenţionale, precum şi în ce priveşte tratatele şi proiectele transatlantice ale Comisiei Europene. Pentru extragerea gazului şi petrolului de şist, a gazului asociat rocilor cu permeabilitate redusă(tight gas)şi a gazului asociat zăcămintelor de cărbuni (coal bed methane)se foloseşte o tehnologie denumită fracturare hidraulică sau “fracking”.Această tehnologie vine la pachet cu multiple şi inevitabile efecte negative asupra mediului, schimbărilor climatice, asupra sănătăţii umane şi asupra unor libertaţi fundamentale şi drepturilor omului.
Principalele motive pentru care noi, semnatarii acestei scrisori deschise, ne împotrivim acestei industrii sunt:
· Extragerea acestor hidrocarburi va înrăutăţi amprenta de carbon a Uniunii Europene şi ne va îndeparta, dacă nu chiar va periclita atingerea obiectivelor europene privind energia şi schimbările climatice. În loc să ne îndepărtăm de sursele de energie fosile şi să dezvoltăm mai multe resurse de energii regenerabile şi să îmbunătăţim politicile în domeniul eficienţei energetice, această industrie ne va face captivi ai unui nou ciclu de combustibili fosili extrem de poluanţi.
· Această industrie necesită un sistem complex de conducte, de pompe de menţinere a presiunii şi de noduri de transport, pentru a putea funcţiona. Asta duce în mod inevitabil la scurgeri de metan: diferite evaluări consideră că se scurge astfel între 4% şi 11% din volumul total de metan produs. Metanul este un gaz cu efect de seră care, pe un interval măsurat de 20 de ani, s-a dovedit de 86 de ori mai puternic decât dioxidul de carbon (CO2). Asta face ca exploatarea de combustibili neconvenţionali (CFN) să aibă un impact negativ asupra climei mai important chiar decât cel pe care îl are cărbunele.
– Tehnicile de extracţie folosite au consecinţe distructive şi irevocabile asupra comunităţilor locale şi asupra mediului; procedurile necesită utilizarea unei proporţii uriaşe de resurse primare: pământ, apă şi aer. Dat fiind că pentru transportul gazului e nevoie de un mare număr de vehicole, astfel de proiecte antrenează sarcini indirecte asupra economiei UE, prin degradarea infrastructurii drumurilor, podurilor, etc. Majoritatea drumurilor publice din UE – mai cu seamă în zonele rurale – nu sunt proiectate pentru a asigura deplasarea vehicolelor cu gabarit depăşit, sau a convoaielor stradale folosite în industria respectivă.
– Un număr semnificativ de locuitori ar fi afectaţi în mod direct de tipul acesta de exploatare – incluzându-i pe cei care trăiesc doar din agricultura de subzistenţă (din cultivarea pământului).Extragerea gazului de şist i-ar sărăci.
– Promovarea politică a acestor activităţi merge în sens contrar nevoii tot mai mari de sisteme economice locale, bazate pe o tradiţie naturală şi culturală, şi pe utilizarea energiilor regenerabile.
– Exploatarea de combustibili neconvenţionali corespunde unei industrializări pe scară mare; are un impact uriaş asupra planificării regionale şi afectează un mare număr de zone dens populate, sau cu un echilibru ecologic fragil – acest lucru s-a constatat în SUA, Canada şi Australia.
Studii care documentează aceste riscuri au fost deja publicate de autorităţile europene. Acestea sunt informate de numeroasele studii ştiinţifice validate colegial (peer reviewed), şi de impactul îngrijorător al acestei industrii. Cu toate acestea, se pare că legiuitorii accepta să ignore toate aceste aspecte semnificative. Mai mult, sunt ignorate într-un mod brutal până şi opiniile populaţiei direct afectate.
Situaţia legală actuală din UE nu garantează obligativitatea Studiilor asupra Impactului de Mediu (directiva EIA) în cazul explorării şi exploatării de combustibili neconvenţionali în Europa, ceea ce reprezintă o violare permanentă a principiilor europene în ce priveşte mediul, a ţintelor legate de planificarea regională şi a valorilor democratice fundamentale ale Europei. O astfel de cerinţă (obligativitatea sudiilor de impact de mediu pentru proiectele privind combustibilii neconvenţionali) ar fi necesitat studii de referinţă înaintea începerii unor noi proiecte şi ar fi garantat o mai bună integrare a comunităţilor locale în procesul decizional.
Cadrul de funcţionare a exploatării combustibililor neconvenţionali prezentat de comisia europeană e doar un set de recomandări fără caracter obligatoriu, care merge împotriva rezultatelor propriului său studiu de impact, care solicită luarea de măsuri legislative. Datorită acţiunii comune duse de d-l. Barroso şi de ţări precum Regatul Unit al Marii Britanii, Polonia, România, Republica Cehă şi Ungaria, UE îşi deschide uşile către o industrie foarte poluantă şi prea puţin reglementată. Promisiunile făcute, de a „dezvolta un cadru European de referinţă pentru exploatarea în condiţii de siguranţă a zăcămintelor neconvenţionale de hidrocarbonaţi”, nu vor fi respectate.
Argumentele de mai sus, care se bazează pe evidenţe faptice, au fost formulate în numeroase împrejurări din partea unor grupuri de cetăţeni preocupaţi, precum şi de organizaţii de mediu, mai ales în ce priveşte rezoluţia de la Korbach. Se pare că politicienii noştri nu doresc – sau nu sunt pregătiţi – să ia aceste argument în considerare.
Acest lucru constituie o serioasă negare a democraţiei şi un semn limpede că balanţa înclină în favoarea unor câştiguri financiare pe termen scurt, nesigure şi dăunătoare pentru mediu, în detrimentulsănătăţii publice şi dezvoltării sustenabile pe termen lung. În plus, s-a putut observa existenţa unor cazuri de corupţie la nivel local. Comunităţile locale au fost condamnate la suferinţe şi insecuritate, existând violări ale drepturilor omului şi măsuri represive, precum cele luate recent la Pungeşti (România), Zurawlow (Polonia) şi Barton Moss (Marea Britanie). Încrederea în Uniunea Europeană dispare cu repeziciune.
Această stare de lucruri trebuie luată în considerare în contextul revizuirii Directivei privind Studiile de Impact de Mediu (EIA) şi negocierilor CEFTA şi TAFTA, având în vedere că aceste acorduri sunt negociate în cel mai deplin secret. Acest lucru nu trebuie tolerat de Parlamentul European, de Consiliul European şi de către Comisia Europeană. Comisia Europeana a anunţat „un cadru de recomandări fără caracter obligatoriu” asupra gazelor de şist. Până unde va merge flexibilitatea, având în vedere uriaşele presiuni din partea investitorilor şi a industriei energetice?
În ce priveşte CEFTA şi TAFTA, devine tot mai evident că Directiva REACH privind chimicalele e unul din obiectivele pe care le au în vizor. Cu toate acestea, o astfel de reglementare e unealta care împiedică industria – în special în sectorul chimic, care crează produse folosite în sectorul minier – să facă tot ce doreşte. E, de asemenea, de notat că regulile de arbitraj între companii şi state, încurajate de Tratatul Cartei Energiei sunt făcute în avantajul investitorului. Investitorii pot contesta legislaţia privitoare la mediu pretextând că ar reprezenta un obstacol pentru investiţiile – şi deci pentru profiturile – lor. Din asta pot decurge:
– Plata unor compensaţii semnificative către companii, compensaţii care sunt prelevate din budgetele statelor membre.
– Un sistem de liber-schimb derivat din Tratatul cartei energiei, care e complet în favoarea sectorului privat şi al investitorilor, trecând peste interesul public şi suveranitatea statelor membre.
Datorită tuturor motivelor de mai sus, facem un apel solemn către membrii Consiliului European, către Comisari şi către membrii Parlamentului European să acţioneze acum în interesul populaţiilor statelor membre şi a tuturor cetăţenilor Uniunii Europene. Negarea faptelor descrise anterior ar însemna că legislatorii europeni sunt pregătiţi să accepte efectele nocive pe care exploatarea prin fracturare hidraulică le are în viitorul imediat şi asupra generaţiilor viitoare.
Domnilor membri ai Parlamentului European, trebuie să acţionaţi limpede şi decisiv, astfel încât legea să fie lipsită de ambiguităţi. Aplicarea Directivei privind Studiile de Impact de Mediu (EIA) e necesară pentru evaluarea întregului ciclu de funcţionare a puţurilor de exploatare a combustibililor fosili neconventionali şi trebuie implementată înaintea oricărei activităţi de explorare sau de construcţie (amenajarea suprafeţei, forare, cimentare, izolare, diagrafie geofizica a putului de foraj). Având în vedere numeroasele consecinţe pe care le au, utilizarea tehnicilor de fracturare pentru explorarea şi exploatarea surselor de combustibili fosili trebuie să fie supusă unor evaluări obligatorii privind impactul de mediu.
Domnilor membri ai Consiliului European, domnule Preşedinte al Comisiei Europene, domnilor comisari şi şefi de stat şi de guvern, sunteţi datori să luaţi măsuri pentru eliminarea mecanismului ISDS (mecanismul de soluţionare a disputelor între investitor şi stat) din cadrul CETA/TAFTA, deoarece subminează sistemele judiciare naţionale/locale şi poate fi utilizat pentru atacarea obiectivelor de mediu deja existente – schimbările climatice şi ţintele energetice, protejarea consumatorului şi principiile legale ale Uniunii Europene. Exceptată de la această eliminare trebuie să fie doar legislaţia REACH, care ar trebui chiar îmbunătăţită.
Joint open letter to EU institutions
For the attention of: José Manuel Barroso, President of the European Commission, & Commissioners from DG ENVI, ENER, CLIMA, ENTR, AGRI; To European Council Members and national heads of state (President, Prime Ministers & Ministers concerned);
To Members of the European Parliament.
Subject: Unconventional fossil fuels / Environmental Impact Assessment (EIA)
Directive & other projects from the European Institutions
We, groups of concerned citizens and environmental organisations, mobilised against the development in Europe of unconventional fossil fuels (UFFs), are extremely worried about the recent developments regarding review of the Environmental Impact Assessment (EIA) Directive, plans for a European UFF framework and also about transatlantic agreements and projects of the European Commission.
To extract shale gas, shale oil, tight gas and coal-bed methane a technique called hydraulic fracturing or “fracking” is being used. This goes along with multiple and unavoidable impacts on the environment, on climate, on people’s health and on a number of fundamental freedoms and human rights.
The main reasons why we oppose this industry are:
The extraction of these hydrocarbons will worsen our GHG – footprint and will divert or even jeopardize European energy and climate objectives. Instead of moving away from fossil fuel energy sources, developing more sources of renewable energy, and improving energy – efficiency policies, this industry would lock us into another dirty fossil fuel cycle;
This extraction industry requires a massive system of pipelines, pressure stations and transportation hubs in order to operate. This inevitably leads to methane leaks, with different reports suggesting leakage of between 4% and 11% of the total methane volume produced. As a greenhouse gas, methane is 86 times more potent than CO2 on a 20 – year timescale, which makes UFF production potentially even more damaging for climate than coal itself.
The extraction techniques impact ecosystems and local environments in a destructive and irrevocable manner;
These extraction projects take up a disproportionate amount of essential primary resources: land, water and air;
As the industry requires a vast number of vehicles for transportation purposes, these projects al so carry secondary burdens to the EU economy such as public infrastructure depreciation on roads, bridges, etc. Most public roads in the EU are not designed to carry the added weight of the “super trucks” or “road – trains” that the industry uses, especially in rural areas.
A significant number of inhabitants would be directly affected by this type of exploitation, including those who survive exclusively by farming their land. Extraction would lead to an increase in poverty;
Political promotion of these act ivities completely contradicts the growing need for local economic systems based on natural and cultural heritages and renewable energies;
UFF activities correspond to large – scale industrialisation – they have massive impacts on regional planning and affect a wide range of densely populated areas and environmentally sensitive zones, as observed in the USA, Canada, and Australia.
The European authorities have already published studies demonstrating these risks. They are aware of the numerous scientific and peer – reviewed studies warning about the multiple and worrying impacts attached to this industry. However, it seems that policymakers appear of a mind to ignore all these significant facts. Further to this, even the opinions of directly affected population s are being brutally ignored.
The current legal situation in the EU does not guarantee a mandatory EIA for the exploration and extraction of UFFs throughout Europe, and represents a permanent violation of European environmental policy principles, of regional planning goals and of fundamental European democratic values. This essential requirement would have necessitated baseline studies before the commencement of new projects and would have guaranteed better inclusion of local communities in the decision – making process.
The UFF framework that will be announced by the European Commission is just a set of non- binding recommendations that goes against the results of its own impact assessment requiring legislative actions. Thanks to the joint action of Mr. Barroso and countries such as the UK, Poland, Romania, Czech Republic and Hungary, the EU are opening the doors to a poorly regulated and heavily polluting industry. The promises made to “develop an EU framework for safe and secure unconventional hydrocarbon extraction” will not be kept.
The above arguments, backed up by evidence, have been expressed on many occasions by groups of concerned citizens and environmental organisations, particularly with regard to the Korbach Resolution. It appears that our politicians do not wish or are not prepared to take these arguments into consideration.
This is a serious denial of democracy and a clear sign that the balance is tipping in favour of uncertain short-term and en vironmentally damaging financial gain, at the cost of long-term public health and sustainable environment. In addition, we have noted that there is some corruption at local level. Local communities have been plunged into distress and insecurity, with violations of human rights and repression, as recently in Pungesti (Romania), Zurawlow (Poland) and Barton Moss (Great Britain); and trust in the European Union is vanishing fast.
This state of affairs needs to be taken into consideration as part of the review of the EIA Directive, and also in the negotiations on CETA and TAFTA, as these agreements are being negotiated in absolute secrecy. This cannot be tolerated by the EU Parliament, EU Council and EU Commission. The Commission announced a “non – binding framew ork” on shale gas. What will be the flexibility when taking into account the huge pressure from investors and the energy industry?
Regarding CETA and TAFTA, it is becoming increasingly evident that REACH is in their sights.
However, this regulation is the tool that prevents industries from doing just about anything, especially in the chemical sector, which makes products for the mining industry. We also note that the arbitration rules between firms and states, encouraged by the Energy Charter Treaty, is on e that is best suited to the investors. Investors may challenge environmental legislation purely on the basis that it represents an obstacle to their investments and thus their profits. This may result in:
Payment of considerable financial compensation to companies, which is then taken from individual member state budgets A free-trade system that takes its lead from the Energy Charter Treaty, and completely favours the private sector and investors over public interest and member state sovereignty.
For all the reasons detailed above, we solemnly call upon the members of the European Council, the Commissioners and the Members of the European Parliament to take action now, in the best interests of their member state populations and all EU citizens. Denying the facts previously described would mean that European policymakers are ready to accept the harmful effects of fracking for the immediate future and for future generations.
Members of the European Parliament, you must act decisively and with clarity so that the law is unambiguous. This Environmental Impact Assessment is required for the life cycle of the well and should come into force prior to any exploration or construction activity (pad construction, drilling, cementing, casing, wire line logging, etc.).
Considering its numerous impacts, the use of fracking techniques for the exploration and exploitation of fossil fuel energy sources should be subject to a mandatory Environmental Impact Assessment.
Members of the European Council, Mr. President of the European Commission, and Commissioners, national Heads of States and Ministers concerned, you should definitely act for the removal of an ISDS (Investor – State – Dispute – Settlement) within CETA/TAFTA because it torpedoes our judicial systems and it can be used to attack the already political enacted environmental policy objectives, climate change and energy targets, consumer protection and legal principles of the European Union, and the exception on the REACH regulation which, if anything, should even be streng thened.
France Agir pour l’environnement
Austria Bürgerinitiative SCHIEFESgas – Weinviertel statt Gasviertel
Austria Bürgerinitiative Risiko-Gas
Belgium Climaxi vzw
Belgium Corporate Europe Observatory
Belgium Fracking Free Ireland – Brussels
Belgium Friends of the Earth Flanders & Brussels
Bulgaria Climate action coalition
Bulgaria Foundation for Environment and Agriculture
Bulgaria Fracking Free Bulgaria
Canada BC Tapwater Alliance Stop Fracking British Columbia
Canada Council of Canadians
Canada Ernst versus Encana
Canada WARNED (Toronto), group initiated by the Romanian diaspora in Canada
Czech Republic Centrum pro dopravu a energetiku
Czech Republic Koalice STOP HF
Europe End Ecocide in Europe
Europe Food & Water Europe
Europe Push Europe
Europe Via Campesina Europa
France Association Gaïa SOS Planète en Danger
France Association Le Cercle de Gindou
France Association Stop Forages Bugey Sud
France Association Stop Forages Bugey Sud (01)
France Association Unis Vers Un Milly Vert
France ATTAC France
France Bastagaz – Alès
France Collectif “Montpellier Littoral contre les gaz, pétrole de schiste!”
France Collectif “non gaz de schiste” Florac
France Collectif 07 Stop au Gaz et Huiles de Schiste
France Collectif 34 Grand Montpellier “Gaz de Schiste : Non Merci !”
France Collectif 91 Non au gaz et huile (pétrole) de schiste
France Collectif AJC
France Collectif ALDEAH
France Collectif Causse Méjean – Gaz de Schiste NON !
France Collectif citoyen Ile de France non aux gaz et pétrole de schiste
France Collectif Citoyen Anti-Gaz de Schiste Pézenas, Castelnau de Guers et Environs
France Collectif citoyen du Narbonnais Non gaz et pétrole de schiste
France Collectif de Vigilance CAMISGAZ
France Collectif des Dindons
France Collectif des Taupes énervées
France Collectif des Trois vallées non au gaz et pétrole de schiste
France Collectif du Pays Fertois, Non au pétrole de schiste
France Collectif Garrigue-Vaunage
France Collectif Gazpart 02
France Collectif Haut-Bugey, Non aux forages d’hydrocarbures
France Collectif Houille-ouille-ouille
France Collectif Isérois Stop GHRM38
France Collectif Lavilledieu
France Collectif Nantais pour l’accès aux soins pour tous
France Collectif Non au gaz de schiste Montélimar Drôme Sud
France Collectif non au gaz de schiste Roynac
France Collectif Stop au gaz de schiste 39
France Collectif Stop au Gaz de Schiste Anduze
France Collectif Stop Pétrole de Schiste Sud
France Collectif Touche pas à mon schiste
France Collectif viganais non au gaz de schiste, ni ici, ni ailleurs
France Collectif viganais non au gaz de schiste, Ni ici, Ni ailleurs
France Convergence Citoyenne pour la Transition Energétique
France Coordination Eau Ile-de-France
France CRI Nonville
France Écolectif Dégaze Gignac et Environs
France Fondation Danielle Mitterrand France Libertés
France FrenteAmplioOpositorFrance-Mexico-Dto
France Fundation Danielle Mitterrand, France Libertés
France Gaz de Schiste Non Merci – Clapiers
France Les Amis de la Terre (Friends of the Earth France)
France Objectif Terre 77
Germany Aktionsbündnis No Fracking Mülheim an der Ruhr
Germany Aktionsbündnis No Moor Fracking
Germany BI “Kein CO2-Endlager Altmark”
Germany BI Fracking freies Hamburg
Germany BI gegen Gasbohren im Landkreis Rotenburg
Germany BI Gemeinsam gegen Gas- und Probebohrungen am Niederrhein/Rees
Germany BI Gesundheit und Klimaschutz Unterelbe
Germany BI-Frackloses Gasbohren im LK Rotenburg/Wümme
Germany BIGG-Werne
Germany BIST e.V. Herbern
Germany BUND Landesverband Niedersachsen e.V.
Germany Bürgerinitiative CO2ntra Endlager
Germany Bürgerinitiative Fracking freies Hamburg-Harburg
Germany Bürgerinitiative Fracking freies Hessen
Germany Bürgerinitiative für ein lebenswertes Korbach
Germany Bürgerinitiative gegen CO2-Endlager e.V. Schleswig-Holstein
Germany Bürgerinitiative gegen Gasbohren in Kleve
Germany IG NRÜ gegen Fracking e.V.
Germany IG Rees gegen Gasbohren e.V.
Germany IG Schönes Lünne
Germany Interessengemeinschaft Fracking-freies Artland e.V., Quakenbrück
Germany Interessengemeinschaft gegen Gasbohren in Hamminkeln/Niederrhein
Germany PowerShift
Germany urgewald e.V.
International Blue Planet Project
International Frack Free World – FFW
Ireland Action for Thoughtful Use of Natural Resources – ATUN
Ireland Carrick Against Fracking
Ireland Environmental Pillar
Ireland FÍS NUA
Ireland Fracking Free Clare
Ireland Fracking Free Cork
Ireland Fracking Free Ireland
Ireland Good Energies Alliance Ireland
Ireland Irish Citizens Party
Ireland Irish Doctors Environmental Association – IDEA
Ireland Keep Ireland Fracking Free
Ireland Love Ireland Ban Fracking
Ireland Love Leitrim
Ireland No Fracking Dublin
Ireland No Fracking Ireland
Ireland North West Network Against Fracking
Ireland Sporting Rights Owners Association Ireland
Ireland Talamh
Ireland The Swans and the Snails Limited
Ireland United Farmers Association – UFA
Italy Associazione Bed and Breakfast “Parco Maiella Costa Trabocchi”
Italy Associazione Ernesto Ragazzoni (Orta)
Italy Invisible Cities APS
Lithuania Alliance Zali.lt
Lithuania Centre for Sustainable Development
Lithuania Green Policy Institute
Lithuania Lithuanian Green Movement
Lithuania Lithuanian Green Party
Lithuania Peasant and Green Party of Lithuania
Macedonia Association for environmental protection Terra Floria
Netherlands Burgerinitiatief Schaliegas Vrij Boxtel
Netherlands Milieudefensie – Friends of the Earth Netherlands
Netherlands Stichting Schaliegas Vrij Haaren
Netherlands Stichting Schaliegasvrij Nederland
Netherlands Transnational Institute
Northern Ireland Ban Fracking Fermanagh
Northern Ireland Fermanagh Fracking Awareness Network – FFAN
Northern Ireland NOTFOR$HALE – Belfast
Norway Transition Nesodden
Poland Citizens Affairs Institute
Poland Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA
Poland Workshop for All Beings Association
Romania Academia Civica Bihor, Oradea
Romania Activisti fara frontiere (Activists without borders), Bucharest
Romania Asociatia Alburnus Maior (Rosia Montana)
Romania Asociatia Amicii Bucovinei, Campulung Moldovenesc
Romania Asociatia Art-Hoc, Oradea
Romania Asociatia Centrul pentru Studii si Initiativa Civica, Arad
Romania Asociatia Cetatenilor Abuzati din Romania, Iasi
Romania Asociatia LIFE, Oradea
Romania Asociatia Muriel, Vaslui
Romania Asociatia Proiect Moral, Oradea
Romania Asociatia Quantic, Bucharest
Romania Asociatia Romania Vie, Bucharest
Romania Asociatia Salvati Bucurestiul, Bucharest
Romania Asociatia SPEhRo, Iasi
Romania Casa de Cultura Permanenta, Cluj Napoca
Romania Centrul pentru Arii Protejate si Dezvoltare Durabila, Oradea
Romania DobroGeea, Mangalia
Romania Ecocivica, Bucharest
Romania ECOTOP, Oradea
Romania Ecotopia Romania Association
Romania Greenitiative, Mogosoaia
Romania Group for Iiniative of the Civil Society – GISC Barlad
Romania Grupul H.ARTA, Timisoara
Romania Informal group Civica Galati, Galati
Romania Informal group Solidaritate pentru Romania (group of the Romanian diaspora)
Romania Interesseförening för Rumäner, Sweden (NGO of the Romanian dispora in Sweden)
Romania Liga Distributista “Ion Mihalache”, Bucharest
Romania Militia Spirituala, Bucharest
Romania Mining Watch Romania
Romania Neuer Weg, Fagaras
Romania Organizatia Romana Drepturile Omului
Romania Proveritas, Adevarul te face liber, Galati
Romania Rezistenta Pungesti, Pungesti
Romania Romania fara Ei, Bucharest
Romania Tarnat Kalotaszeg Durabil, Tarant
Romania Vama Verde, Vama Verde
Romania Verdeata Isteata, Cluj Napoca
Romania Vira, Barlad
Romania Zero Waste Romania
Serbia Stop Ecocide in Serbia
Slovakia Brečťan Nové Mesto nad Váhom
Slovakia Ekocentrum Sosna o.z.
Slovakia Priatelia Zeme – CEPA (FoE Slovakia)
Slovakia Združenie Slatinka
Spain Altermuatiba, Ermua (Bizkaia)
Spain Amigos de la Tierra España (FoE Spain)
Spain Arca Iberica
Spain Asamblea contra la Fractura Hidraulica de las Merindades
Spain Asamblea Fracking No Pinares ( Burgos)
Spain Asoc. Soriana para la Defensa y Est. de Naturaleza
Spain Asociación de Cultura Popular Alborada -Gallur
Spain Asociación El Colletero (Nalda, La Rioja)
Spain ASOCIACION SOCIOCULTURAL HOCES DEL ALTO EBRO Y RUDRON
Spain Asociación Trusilurri mundo piedra
Spain Confederación de Ecologistas en Acción
Spain Confederación Nacional del Trabajo – Teruel
Spain Grupo Antifracking del Norte palentino
Spain Grupo Arco Cinco Villas Aragon España
Spain Grupo de Energía y Dinámica de Sistemas, Universidad de Valladolid
Spain Grupo Gurruño, Atapuerca
Spain Grupo Gurruño, Burgos
Spain Informal group Salvemos Rosia Montana, Madrid
Spain Ingenieria sin Fronteras Andalucia
Spain Plataforma Andalucía Libre de Fracking
Spain Plataforma Aragón Sin Fractura
Spain Plataforma Asturiana Antifracking
Spain Plataforma ciudadana Zaragoza sin fractura
Spain Plataforma Fracking ez Bizkaia
Spain Plataforma Stop Fracking Extremadura
Spain Teruel sin Fractura
Spain Tierra Viva
Sweden AMFÖ Aktionsgruppen Mot Fossilgasutvinning På Öland
Sweden Heaven or sHell
Switzerland Collectif citoyen Val-de-Travers “Non aux forages d’hydrocarbures”
Switzerland Internationale Direkthilfe, Meisterschwanden
UK Barton Moss Community Protection Camp
UK Bromley Against Fracking
UK Caldicot Anti Fracking Alliance (South Wales)
UK Defend Lytham
UK East Kent Against Fracking
UK East Kent Against Fracking
UK Flatt Derbyshire
UK Frack Free Bristol
UK Frack Free Chew Valley
UK Frack Free Greater Manchester
UK Frack Free Lincolnshire
UK Frack Free Somerset
UK Frack Free South Yorkshire
UK Frack Free Wales
UK Frack Off Lanelli
UK FRACK-FREE DORSET
UK Fracking Regs
UK Friends of the Earth Sheffield
UK Gas Field Free Mendip
UK Green Left
UK Keep Shepherdswell Well Action Group’ Kent
UK Kent Green Party
UK Kent Green Party
UK Lewes Aganst Fracking, East Sussex
UK Lewes Aganst Fracking, East Sussex
UK No Fracking in Balcombe Society
UK Oxfordshire Against Fracking
UK Pantybrad No and Frack-Free Wales
UK Residents Action on Fylde Fracking (RAFF)
UK Ribble Estuary Against Fracking
UK Safe Energy Wales (Swansea, South Wales)
UK Sheffield Climate Alliance
UK Swanage Team for prosperous environment
UK The Corner House
UK The Warrior’s Call – pagans united against fracking
UK Town Councillor for Bampton, Devon
UK Transition Sheffield
UK West Kent Against Fracking