Sistemul educaţional românesc de după anii 90 are un mare handicap, iar situaţia este cauzată de numărul mare al schimbărilor petrecute în interiorul său. Într-un interviu acordat wall-street.ro, Mike Borze, un manager român plecat de peste 20 de ani, vicepreședinte al Benq Europe, un important jucător pe piața de proiectoare, monitoare și soluții conexe, a vorbit despre modelele unui învățământ care pot readuce România pe treapta importanta globala.
„Obișnuiesc să vin de câteva ori pe an în România, iar mesajul primit de la fratele meu, care este profesor în Oradea, nu este deloc unul îmbucurător. În ultimii 20 de ani sistemul educațional a suferit multe schimbări, cel puțin 3-4 modificări aduse, ceea ce reprezintă o dovadă clară că românii nu știu ce sistem de învățământ li se potrivește cel mai bine” – Mike Borze.
Sistemul de educație aplicat în perioada comunismului, când totul era aliniat la anumite reguli, era cel mai bun de până acum.
„Nu regret comunismul, iar sistemul pe care l-am avut în acea perioadă s-a dovedit eficient. Am luat parte la întâlnirea de 30 de ani de la terminarea studiilor liceale, la Oradea, unde 98% dintre colegii mei de liceu au absolvit o facultate, mare parte dintre ei fiind directori de spitale, chirurgi de renume, profesori de matematică la universități de prestigiu sau manageri în funcții importante în străinătate” – Mike Benq.
Avantajele studiilor din acea perioadă erau reprezentate în special de nesepararea școlii primare de cea secundară.
„Si cel prost trebuie să învețe să gândească ca un elev deștept. Sistemul de școală primară plus cea secundară, dar și implementarea uniformei și ținutei care crează împreună disciplina ar trebui reintroduse în România. (…) De ce școlile private nu au renunțat la uniformă? Inclusiv școlile private unde merg copii de condiție bună practică aceleași standarde. Se crează o disciplină. Lucrurile nu trebuie privite de sus. Existând diferențe, elevii se formează în viață cu handicapuri” – Mike Borze.
Citeşte şi: Tactica sistemului de învăţământ pârjolit „A fi sau a nu fi profesor?! Aceasta-i dilema!” Precaritatea școlii românești Secretul succesului în educaţia finlandeză
Nu, sistemul de invatamant romanesc n-a fost niciodata perfromant. Cel mai bun sistem de invatamant are Finlanda, si asta e recunoscut pe plan international. La noi se invata mult si inutil, se ‘toceste’ cu ‘burta pe carte’.
Exact,la toate materiile note maxime pentru a avea o șansă la un liceu bun.O prostie
Ignorant ai fost si asa vei muri…!
renuntati la mediile generale ce te ajuta la o medie de admitere , in ciclul liceal, dar mai ales universitar! nu ar trebui sa conteze !
sistemul Romanesc n-a fost niciodata performant???? du-te ma baiatule inapoi iun timp si afla cate s-au construit in tara asta numai cu inteligenta locala, scolita in sistemul asta, bati campii grav
Sunt mult mai multe „pierderile” din sistemul de învăţământ, decât cele menţionate! Sistemul nu era perfect, deoarece era IDEOLOGIZAT, MECANICIST şi STEREOTIP, dar astea erau „păcate” uşor de înlăturat!?
Esenţialul care s-a pierdut, este MERITOCRATISMUL.
Azi, învăţământul este discriminatoriu: contează FAMILIA, AVEREA, NEPOTISMUL, RELAŢIILE, RELIGIA, PRIVILEGIUL, RASA… este exact ce vrea să demoleze MIŞCAREA DACIA… NUMAI Mişcarea Dacia, deoarece avem un PRINCIPIU fundamental:
OPORTUNITĂŢI EGALE PENTRU TOŢI COPIII!
Din acest PRINCIPIU rezultă LOGIC ceea ce nimeni nu mai contemplă:
DEMOLAREA ÎNTREGULUI SISTEM.