Pe tot parcursul anului 2014, doar un consilier județean a fost în stare să producă un raport de activitate pe 2013. Rezultă, firesc și legal, că doar unul a avut activitate, doar unul și-a asumat calitatea, restul au mimat. N-o spunem noi, ci chiar consilierul cu pricina, Dumitru Bentu la finalul raportului său. „Demersul nu poate fi mimat, ci asumat”, pare că le spune „de la obraz” consilierul colegilor. Zi zău!, ar răspunde un cetățean dezorientat…
„Este evident faptul că activitatea în calitate de de consilier județean este orientată către cetățeni, demers care nu poate fi mimat, ci asumat”, aceste cuvinte „profetice” se află scrise cu „litere de aur” în singurul raport de activitate al… singurului consilier județean pe care îl are județul Vaslui. Restul aleșilor au trecut peste această imposibilitate fără probleme (nici morale, nici financiare). O imposibilitate atât de firească pentru Bentu a fost încălcată atât de firesc de ceilalți colegi, care au avut niciun fel de activitate pe parcursul unui an întreg. Sau în anul 2014 nu au avut nicio activitate, pentru că s-au sinchisit în 356 de zile nici măcar să-și facă un raport de activitate pe anul precedent. Una din două!
„Activitatea de consilier județean nu poate fi mimată, ci asumată”. Să reținem aceste cuvinte.
Anul 2014 s-a încheiat, așa cum știm cu toții, iar, de astăzi, inclusiv ortodocșii pe stil vechi au intrat în noul an. Consilierii județeni vasluieni respectă și ei un stil vechi, de muncă, comunist, în care se prefac că muncesc. Vasluienii nu se prefac că îi plătesc. Îi plătesc bine. În confuzele lor declarații de avere, consilierii județeni și-au trecut venituri obținute în 2013 în această calitate variind de la 4,5 mii lei la 11 mii lei. Bani obținuți pentru câteva ore de ședințe, și nimic mai mult. Nu au fost în stare nici măcar să își calculeze prea bine veniturile obținute de la Consiliul Județean (CJ)…
Legea administrației publice locale, după care vârtos “lucrează” consilierii și administrația publică locală, are câteva prevederi care se referă la activitatea consilierilor județeni. Unii, mult mai deștepți decât noi toți, s-au gândit că nu există o altă modalitate de verificare a activității unui consilier județean decât aceea prin care unui consilier județean îi este lăsată la îndemână completarea unui raport de activitate în care să treacă vrute și nevrute, numai să treacă ceva. Niciun fel de rigoare legală, niciun fel de constrângere nu este legată de aceaste rapoarte. Acesta ar putea fi motivul pentru care aceste documente, atunci când au fost întocmite de către unii consilieri, erau anii trecuți mai degrabă umoristice, cuprinzând povestiri ale drumețiilor consilierilor pe dealurile județului, discuții amicale cu prietenii politici, dar mai ales și înainte de toate pasaje luate „din cărți” în legătură cu funcționarea consiliilor județene sau cifre ale prezențelor la ședințe, ale voturilor date sau ale hotărârilor adoptate. Cum-necum, consilierii județeni vasluieni reușeau să încropească câteva pagini de așa-zisă activitate ca să facă „în ciuda” legii și s-o facă de râs. Oricum, legea nu avea ce să le facă, pentru că nu cuprinde nici măcar o sancțiune dacă nu redactează documentul.
Comparații… incomparabile
Practica impusă de toate consiliile județene este ca respectivele documente să fie elaborate și prezentate de aleși la începutul anului pentru anul precedent. Așa că, în 2014, prin luna martie, Vasile Mihalachi, vicepreședinte la CJ Vaslui, în timp ce „i se părea” că prezidează o ședință a consilierilor, le-a cerut „cu frumosul” să scrie un raport, un… ceva, din care să rezulte ceea ce trebuie. A fost doar primul îndemn. Au mai urmat și altele. Mai apoi, cei din conducerea CJ „s-au luat cu treaba” și au uitat cu totul de rapoarte, iar consilierii, nu au uitat să-și ia indemnizațiile de pe 2013, dar ședințele în sine și activitatea le-au produs numai amintiri neplăcute, peste care au dorit să treacă.
În țara noastră românească, în care stăpâni sunt cetățenii, iar activitatea unui consilier județean „este orientată către cetățeni” există 41 de județe, toate „dotate” cu câte un consiliu județean. Toate sunt alcătuite din consilieri județeni și toate au site-uri, pe care, intrând, cetățenii pot intra și “verifica” activitatea aleșilor lor. Pe oricare astfel de site ați intra veți găsi negreșit rapoarte de activitate ale aleșilor, la fel de mărunte, este adevărat, precum prezentau și consilierii vasluieni anii trecuți. Asta pentru că alesul local român pare construit după același tipar.
Presa locală din toate județele țării are același „prostesc obicei” să se intereseze de activitatea acestor consilieri, rapoartele de activitate reprezentând, peste tot și după lege, singurul mijloc prin care un asemenea interes poate fi satisfăcut. Niciun organ de presă din această țară nu poate fi satisfăcut de lecturarea acestor rapoarte, și deci de activitatea consilierilor …Dar ei măcar au ce citi. Nu este nicio exagerare: „demersul” și „activitatea” de consilier județean nu sunt nicăieri mai bine „mimate” decât la Vaslui.
Awesome you should think of somhteing like that