Dacă simțiți nevoia pentru ceva infrastructură… Pentru că, în timpurile noastre, și președenția țării se câștigă pe internet și rețelele de socializare, la începutul lui 2015, câțiva tineri întreprinzători moldoveni au inițiat o petiție online pentru racordarea regiunii lor la rețeaua națională de autostrăzi. Ca să vadă ce iese în regimul lui Iohannis, supranumit „președintele Facebook”…
Moldovenii sunt invitați să semneze o petiție online menită să determine guvernanții la racordarea reginunii istorice la viitoarea rețea națională de autostrăzi.
„Atât timp cât nu există o autostradă care să lege Moldova de Transilvania şi de sudul ţării şi Moldova din România de Republica Moldova, unirea de la 1918 nu este desăvârşită”, spun autorii petiției.
„V-ar plăcea ca Moldova să se bucure de o șansă care ar putea să determine dezvoltarea explozivă a zonei, din care, prin extensie, ar beneficia și Transilvania, întreaga țară și, bineînțeles, și Republica Moldova? (…) Sau, pur și -simplu, v-ar plăcea să parcurgeți distanța Târgu Mureș-Iași într-un timp mai scurt? Răspunsul la aceste întrebări este o autostradă modernă Vest-Est. Noi credem că autostrada Târgu Mureș-Ungheni este soluția optimă”, astfel își susțin inițiativa cei care au conceput platforma online moldovavreaautostrada.ro, care își propune, nici mai mult, nici mai puțin decât să determine guvernanții să lege cea mai săracă regiune de infrastructura modernă de transport a țării.
Inițiativa, demarată încă din octombrie 2013, aparține câtorva întreprinzători „de nord-est”, regiunea de dezvoltare care cuprinde cele mai multe județe din Moldova, inclusiv Vaslui,
Internauții s-au grăbit să califice inițiativa lor drept una dintre cele mai închegate reacții ale unei comunități la lipsa de interes a autorităților față de soarta unei regiuni.
„Sunt lucruri obiective, ușor de observat. Realitatea arată aceasta, că suntem defavorizați” – Marius Alexa, un tânăr care lucrează în domeniul software, consultanță de afaceri, atragerea de finanțare. El spune că se simte discriminat ca locuitor al acestei regiuni față de bucureșteni sau ardeleni, pentru că aproape trei sferturi din toate proiectele de autostrăzi ale României trec prin aceste două zone. Același tânăr consideră că construirea unei autostrăzi ar schimba radical fața Moldovei: „Facem două zile până în Vest, din care una până la granița cu Ungaria, alta de acolo în Vest. Construirea unei autostrăzi ar micșora la o zi și jumătate durata necesară, ar micșora costurile investitorilor din zonă. Dacă în zona investițiilor în IT nu este nevoie de autostrăzi, în sectorul producții industriale, ce presupune transportul bunurilor, acestea sunt necesare”.
Regiunea Nord-Est (din care fac parte, alături de Vaslui, județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț și Suceava) are un PIB pe locuitor de 7.200 de euro pe an, 29% din media UE, dar și aproape jumătate din cel al Regiunii Vest sau doar o treime față de București-Ilfov.
Sentimentul general al întreprinzătorilor moldoveni este că, în cadrul Master Planului de Transporturi, definitivat de Guvern la începutul lui 2015, Moldova este vitregită, cu atât mai mult cu cât Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a anunțat că autostrăzile spre Regiunea Nord-Est vor fi amânate. Potrivit acesteia, printre autostrăzile amânate se numără Brașov-Bacău, Sibiu-Făgăraș, Târgu Mureș-Iași-Ungheni, Bacău-Pașcani. Cauza este contestarea licitațiilor prin care s-a atribuit realizarea studiilor de fezabilitate. Autoritățile se tem chiar că vor ieși din din perioada de finanțare a bugetului UE pe 2014-2020.