Ce poate face o transnațională germană în Comuna Primitivă română

3

Puțini știu că ultimii români care nu au energie electrică în urma viscolului de 21 aprilie 2017, vor fi scoși la lumină (prin ”eforturile” Ministerului Energiei, dar mai ales ale companiei germane Delgaz Grid), abia pe 5 mai, la două săptâmâni după producerea ”teribelelor” fenomene metereologice. Și mai puțini români știu sau pot să realizeze cât de ”normală” este această situație… A avut ”curajul” să explice, în numele companiei germane, un trimis al Ministerului Energiei în județul Vaslui. Iată cum guvernanții români își propun să scoată castanele din foc pentru transnaționala germană, în vreme ce zeci de mii de români sunt trimiși în Comuna Primitivă…

Zecile de mii de români din estul țării care stau de câteva zile fără energie electrică au fost “luminați” duminică, 23 aprilie 2017, direct de la Ministerul Energiei, prin explicațiile pe care Andrei Maioreanu, secretar de stat, le-a dat într-o conferință de presă. Sub motto-ul „Asta e!”, flancat de conducerea județului Vaslui, demnitarul s-a străduit să stabilească o legătură firească, de cauzalitate, între dimensiunea fenomenelor metereologice de vineri, 21 aprilie 2017, și privarea de energie electrică a zeci de mii de vasluieni pentru ore întregi, zile și chiar săptămâni. Trimisul Guvernului s-a străduit să nu deranjeze Delgaz Grid, dar și să împace consumatorii cu situația. Greu, foarte greu! Dar merita încercarea. Doar nu ar fi putut condamna o companie multinațională ca E.On și să îndemne românii să ceară în instanțe recuperarea pagubelor produse de încapacitatea nemților…

Cel mai mult, demnitarii s-au străduit să explice oamenilor cum, la fenomene metereologice de dimensiunea celor de pe 21 aprilie 2017, nu se pot aștepta decât… la ceea ce s-a întâmplat de atunci: ore și chiar zile fără curent electric, care să le scoată din uz toate aparatele electrice, să le schimbe total viața și să-i trimită direct în Comuna Primitivă.

Asta pentru că situația în care, la peste 48 de ore de la încetarea viscolului, 60.000 de valuieni nu aveau electricitate a fost larg acceptată de conducerea județului, de președintele Consiliului Județean Vaslui Dumitru Buzatu, dar și de Andrei Maioreanu, secretar de stat în Ministerul Energiei, cărora, în cadrul unei „bune comunicări”, le-a revenit misiunea de a explica presei și publicului (care mai avea acces la presă) cum devine normal ca mii de oameni să nu mai aibă curent electric în gospodării zile întregi, iar un întreg oraș, Bârlad, să fie paralizat (fără current, fără apă, fără telefon…) zile întregi.

Pe cale de consecință!, au arătat cei trei demnitari. Ei au explicat cel mai mult prin „nemaivăzutul” și „nemaîntâlnitul” fenemelor metereologice de vineri, cel mai puțin prin responsabilitatea Delgaz, dar deloc prin a acuza cumva Delgaz Grid, companie care are ca principal acționar marele concern energetic german E.On.

În cadrul conferinței de presă „prilejuită de evenimentele petrecute în sistemul energetic”, cum a spus Buzatu, Andrei Maioreanu s-a străduit să stabilească o legătură firească între dimensiunea fenomenelor metereologice petrecute (de altfel, banale, dacă s-ar fi petrecut iarna!) și privarea de energie electrică a zeci de mii de români. A eșuat doar atunci când a fost nevoit să recunoscă câteva lucruri. „Au existat zone în care erau trecute echipaje de intervenție, dar acestea nu se aflau în zonă”, „Delgaz a fost  depășită în ceea ce privește capacitatea lor organizatorică și numărul resurselor umane”, „am sesizat că, totuși, pentru ei a fost prea puțin important programul de mentenanță”, a spus, totuși, Andrei Maioreanu.

Vasluianul Buzatu a fost și mai „drăguț” cu Delgaz Grid și a pus accentual apăsat pe fenomenele meteo: „Au fost fenomene metereologice care nu s-au mai întâlnit, care au produs o avarie de dimensiune uriașă: 24 de stâlpi de înaltă tensiune au fost afectați, din peste 350 de stâlpi de tensiune medie majoritatea vor trebui înlocuiți, iar rețelele de joasă tensiune sunt foarte greu afectate”. Nu! Ce-i cu adevărat nemaiîntâlnit în UE astăzi este ca unei companii să-i trebuiască două săptămâni pentru a repara defecțiunile produse de un viscol.

Iar asta a explicat oarecum secretarul de stat atunci când a fost nevoit să recunoască că „dacă programul de mentenanță, suma de bani distribuită pentru mentenanță ar fi fost mai mare, o mare parte din aceste situații ar fi putut fi evitate”.

Ciocu mic și joc de glezne

Ce n-a spus niciunul dintre „povestitorii” români a fost cam care cred ei că ar fi fost costurile companiei germane dacă o situație similară s-ar fi petrecut în patria-mamă, Germania, câte procese ar fi avut de înfruntat și care ar fi fost nivelul daunelor pe care ar fi trebuit să le plătească consumatorilor, fizici și industriali. În schimb, românii trebuie să fie doar înțelegători, sau chiar recunoscători.

„Se fac eforturi foarte mari pentru a-i pune pe consumatori în poziția de a avea acest la curent electric. Dar cu toții trebuie să înțelegem că nu se poate produce instantaneu. Este important să dăm un semnal de răbdare, de înțelegere, pentru că altfel nu vom reuși decât să inflamăm spiritele”, a spus Dumitru Buzatu. Așa, și? Se supără nemții și nu ne mai dau deloc curentul?!

În țara lui „merge și așa”, compania germană nici nu trebuie să răspundă în fața nimănui pentru 43 de localități care nu aveau curent electric nici la 48 de ore de la încetarea „nemaiîntâlnitelor” fenomene.

Autoritățile locale și centrale își asumă misiunea de a scoate castanele din foc pentru „investitorul strategic”, iar presa națională tace mârc și nu se ultragiază de ceea ce se întâmplă cu zeci de mii de oamenii „într-o țară europeană”, cum le place unora să tot spună. O posibilă explicație ar putea sta în contribuția companiei la campanile electorale trecute sau viitoare și în publicitate…

Celor peste 60 de mii de consumatori, la nivel național, care nu au avut energie electrică două zile le-au rămas explicațiile venite direct de la Ministerul Energiei, produsele alterate din frigidere, alte multe pagube, dar mai ales, dar mai ales promisiunile de mai bine.

„Vom avea ocazia să discutăm metode care să prevină această situație.  Asigur că voi veni în zonă și în perioada următoare”, a spus spre finalul conferinței secretarul de stat Andrei Maioreanu, care a adăugat că din partea ministerului a existat „fermitate” în rezolvarea situației și că „nu ne putem juca cu asemenea lucruri”.

Același Maioreanu a dat însă și măsura în care compania Delgaz Grid era pregătită pentru o asemenea situație: vineri, la începutul dezastrului, existau în întreaga regiune (Bacău, Vaslui, Iași, Galați, Vrancea) doar 19 echipe de intervenție, în vreme ce 48 de ore mai târziu pe teren se aflau 82 de echipaje. Dar cei trei demnitari români au refuzat să comenteze măsurile de „eficientizare” luate de companie în ultimii ani, mai ales prin… disponibilizări. Asta sub motivul că nu se amestecă în politica economică a companiei. De parcă nu tocmai această politică a fost responsabilă de situația în care au ajuns zeci de mii de români, total lipsiți de apărare, așa cum se vede, în fața unui colos energetic german care poate oricând îndulci politicieni și… face orice cu ai săi clienți români.

3 COMENTARII

  1. slugile nu au voie sa comenteze, dar daca am instaura MERITOCRATIA SI CONSTITUTIA MERITOCRATA lucrurile ar merge numai si numai in favoarea romanilor si tarii acesteia!

  2. Si ma rog, cine-i opreste pe utilizatorii acestui serviciu sa nu se adreseze cu actiune in instanta si sa ceara stabilirea vinovatilor, plata despabubirilor, rezilierea contractelor si asa mai departe ?! O casa de avocatura profesionista si la treaba. Fondurile pentru constatari tehnice, expertize etc se pot strange de la cei 60.ooo de utilizatori care in final vor primi suma din cheltuielile de judecata. Altfel, aceste mizerabile multinationale, ne vor trata ca pe babuini !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.