Românii,
la fel ca toţi europenii, se află într-un moment de răspântie. O
răsturnare absurdă a valorilor ne marchează pe toţi, chiar dacă
nu toţi ne îngăduim timpul să conştientizăm acest
dezastru.
Antiselecţia este în curs şi provoacă efecte de
lungă durată. Alte popoare se pregătesc temeinic pentru a face
faţă experimentelor servite de campionii globalizării.
Nu
toţi europenii vor să devină „sat mondial” şi se pregătesc
să riposteze. Parlamentul de la Budapesta a adoptat o lege uluitoare
pentru liderii de la Bruxelles: „Începând cu 1 ianuarie 2013,
numai ungurii vor putea cumpăra pământ în Ungaria”, a comunicat
Ministerul Dezvoltării Rurale din ţara vecină. Ungurii îşi
conservă spaţiul panonic, cucerit târziu, în timp ce noi ne
înstrăinăm pământurile. Şi e doar un aspect.
Am căutat un
om care să-mi explice acest fenomen. Mi-am amintit ceea ce a spus
istoricul Florin Constantiniu: dacă ar fi să intre vreodată în
vreun partid politic, ar merge numai alături de Mircea Druc… L-am
sunat deci pe Mircea Druc, primul şef de guvern anticomunist de la
Chişinău, un excelent cunoscător al teoriilor antropologice şi al
realităţilor actuale din tot spaţiul euroasiatic şi nu numai.
Când a auzit ce vreau, s-a oţărât: „Adică ‘să
stăm‘
şi ‘să
vorbim‘
– două activităţi din care nu iese nimic. Pentru doi idealişti
care vor să pună lumea la cale. Mie îmi place constatarea zen:
‘Cine
ştie nu vorbeşte, iar cine vorbeşte nu ştie!‘”
După
mai multe replici ţâfnoase, l-am convins totuşi pe Mircea Druc să
stăm de vorbă.
– Domnule Mircea Druc, trecem printr-o perioadă specială din istoria eroziunii naţiunilor, fenomen provocat de globalizare. Un fenomen promovat de trusturile transnaţionale care şi-au impus astfel interesele pentru libera circulaţie a capitalurilor. Sigur că, destul de frecvent, beneficiar este şi omul de rând. El se bucură că poate deveni cetăţeanul Terrei: poate circula liber, studiază unde poate, munceşte pentru el sau îşi deschide afaceri proprii, dacă reuşeşte. Nimic nu pare mai atractiv. Unii chiar gândesc că aşa e bine şi li se pare normal să plece oriunde pentru propriul confort.
Dacă urmărim lucrurile însă mai atent, efectul fenomenului asupra statului naţional este dezastruos. Şi atunci apar concepte geostrategice noi care practic ajută tocmai globalizarea şi subminarea statului naţional. Concepte care sprijină tot trusturile transnaţionale, ameninţând capacitatea de supravieţuire economică a statului-naţiune. Ceea ce se întâmplă în Uniunea Europeană cu statele, altădată prospere, şi care deja nu mai pot să-şi plătească salariile, pensiile, alocaţiile sociale, este edificator pentru tendinţa acestui fenomen extrem de nociv.
Ce destin mai are naţiunea astăzi, în secolul 21 şi ce noi provocări vor mai fi pentru statul-naţiune în Europa?
– Acest diagnostic este relativ corect. Asta rezultă când corporaţiile conduc lumea. Teza lui David Korten este greu de combătut. Cred că marile corporaţii transnaţionale se comportă ca nişte celule canceroase şi vor împărtăşi destinul acestora.
– Da, dar organismul viu poate să moară.
– Celulele canceroase se dezvoltă egoist într-un organism şi uită de întregul armonios. Noi, doar noi! Până moare organismul şi atunci mor şi ele. Dacă dinozaurii economiei corporatiste globale distrug statele (nu numai statele-naţiune se află în pericol), atunci şi ei vor pieri.
– Când m-am referit la statul naţional, m-am gândit că se creează iluzia că, în locul statului naţional, se poate constitui o structură suprastatală, tot cu funcţiile unui stat, ca Uniunea Europeană sau Uniunea Eurasiatică, în care sigur că statul naţional nu-şi mai are niciun rost şi funcţiile lui sunt preluate de această nouă structură geostrategică, unde se apără drepturile individuale, nu drepturile naţionale, etnice. În plină criză, ne vor convinge că numai transferul suveranităţii spre un centru unic de comandă ne mai poate salva. Şi toată lumea e fericită.
– Aşa a fost şi aşa va fi. Imperiul Roman, Imperiul Austro-Ungar, Imperiul Otoman, Uniunea Sovietică au dispărut la fel. Tot pe valul unei mari cotituri istorice s-a creat Uniunea Europeană şi vor mai veni şi alte suprastructuri care, prin definiţie, se nasc şi apoi mor.
„Brandul Dacia Felix” era mai tare ca „brandul Elveţia” de astăzi
– Credeţi că ne aflăm iarăşi în faţa unui experiment artificial care nu are legătură cu natura dezvoltării societăţii umane?
–
În sensul binefăcător al cuvântului, este vorba de forme
inventate. Şi cei care au făcut Uniunea Sovietică poate credeau
sincer în asemenea proiect. Aveau şi principii meschine, ascunse
pentru înţelegerea oamenilor obişnuiţi, dar şi viziuni sincere:
credeau că paradisul
terestru este
un model viabil.
Uniunea Sovietică a exacerbat politicul, care
trebuia să fie pe prim plan, ignorând economicul şi psihicul.
Uniunea Europeană ignoră psihicul şi politica naţională, dar
pune pe prim-plan economicul. Şi acest model este eronat. Vor apărea
forme de rezistenţă etnopsihologică. Problemele naţionale nu
dispar, oricât de prosperă ar fi ţara. Norvegia este o naţiune de
invidiat şi tocmai acolo a avut loc un fenomen extrem.
Uniunea
Europeană nu este o noutate. Şi cei care au construit Imperiul
Roman credeau că realizarea lor este culmea civilizaţiei umane. S-a
prăbuşit. Imperiul Britanic, Imperiul Francez erau idei frumoase şi
s-au dezagregat.
Ce putea fi mai frumos în materie de
civilizaţie inedită, decât Dacia Felix? Ţara cea mai fericită
într-o lume decadentă a Imperiului Roman, care era oricum
construcţia perfectă a lumii antice. „Brandul
Dacia Felix” era
mai tare ca „brandul
Elveţia” de
astăzi. Nu dacii au creat conceptul. De ce nu au fost percepute
similar şi alte spaţii acaparate de Imperiul Roman: Britania Felix,
Palestina Felix, Iberia Felix?
Imperiul Roman a găsit soluţia
salvării sale temporare: aurul şi argintul Daciei. Celelalte
provincii fuseseră complet epuizate. Dar, afară de criza
financiară, imperiul mai avea un punct nevralgic: după ce a
înăbuşit revolta iudaică, toţi creştinii, în loc să rămână
pe loc, s-au înghesuit în catacombele din Roma. Capitala imperiului
se sufoca din cauza veneticilor. Imigranţii de astăzi. Şi a venit
ideea genială: Vreţi să nu vă mai persecute nimeni, vreţi
libertate religioasă? Atunci mergeţi în urma trupelor spre Dacia
Felix. Aşa a apărut prima naţiune creştină, cea a
românilor.
Acesta a fost primul şi cel mai mare scenariu din
istorie. Şi genocidul dacilor s-a repetat necruţător. Că aşa
este istoria.
–
Chiar e plauzibil un asemenea scenariu?
–
Dacă nu e plauzibil, de ce mă mai întrebaţi? Eu spun ce gândesc.
Unde au dispărut primii creştini evrei? S-au volatilizat? Peste
1400 de ani, popoarele de pe continentul american au trecut exact
prin acelaşi experiment ca dacii pe timpul romanilor. Tot pentru
aur.
După Reconquista, când i-a aruncat peste mare pe mauri,
Spania nu mai avea rezerve de aur şi argint. Colapsul economic părea
inevitabil. Şi parcă l-a trimis Dumnezeu pe Columb, care a promis
că va găsi aur. Şi a găsit. Aşa au apărut şi celelalte
imperii, pe acelaşi concept salvator. În prezent, se clatină
dolarul şi din nou se caută cu disperare aurul şi argintul.
–
Acum unde mai găsim aur?
–
Mai avem la Roşia Montană, de unde şi publicitatea extrem de
agresivă. Vor lua tot ce a mai rămas de la alţii…
Şi Uniunea Europeană dă deja semne de epuizare
–
Consensul pe care s-a bazat comunitatea europeană, ca un nou concept
geostrategic, e posibil să nu reziste în plină criză economică
mondială după delegarea suveranităţilor?
–
Lucrurile iată se repetă. Plutocraţia a distrus Europa prin cele
două războaie mondiale. Şi din nou întrebarea: ce facem? Un
ziarist italian, Benito Mussolini, aflat pe front, a inventat un
model: fascismul. Un alt ostaş, voluntar austriac, Adolf Hitler,
îndurând ororile tranşeelor, a vrut să salveze şi el omenirea: a
inventat nazismul. Un evreu şi doi ruşi au inventat şi ei ceva:
bolşevismul. Toate s-au epuizat în cele din urmă.
Şi Uniunea
Europeană dă semne de epuizare. Conceptul care se află la baza
Uniunii Europene este la fel de frumos şi de romantic precum idealul
de construcţie a Uniunii Sovietice care avea cea mai perfectă
constituţie din istorie. Panait Istrati, la început, chiar credea
într-o asemenea utopie.
–
Una este să crezi în hârtia scrisă şi altceva este să observi
fenomenul real.
–
Sigur. Acum ne aflăm într-o etapă istorică în care intervin mai
mulţi factori, nu numai sociali, nu numai politici sau economici.
Apar până şi elemente cosmice noi surprinzătoare.
–
Asistăm la o oboseală generalizată a lumii contemporane?
–
Este o evidentă epuizare. S-ar putea să intervină ceva. Ştiu
puţin, din lecturi, despre starea de spirit a societăţilor
pre-columbiene. Aveau aur mai mult decât toată Europa luată la un
loc. Erau însă osificate în civilizaţia lor. Se temeau, credeau
şi aşteptau că va veni cineva din ceruri să-i pedepsească sau
să-i salveze. Şi au apărut europenii: bărboşi, călare pe cai –
nişte centauri! I-au speriat cu arme de foc, cu alcool şi câini,
lucruri nemaivăzute până atunci.
„Zeii” debarcaţi i-au
derutat într-atât, încât, la început, ei nu opuneau nicio
rezistenţă.
Acum se poate produce deja un fenomen cosmic, ceea
ce ar putea duce la un final similar cu dispariţia dinozaurilor. Sau
poate să apară un contact extraterestru, care nu este exclus. Şi
ceva va transforma totul din nou. Este necesară şi posibilă o
transformare radicală. Care nu este intrinsecă, politică. Ea
urmează să vină din exterior.
–
De unde?
–
Din Macrocosmos.
–
Nu găsim remediul în lumea noastră concretă?
–
Cine să ofere o nouă paradigmă? Sindicatele? Partidele politice?
Elitele?
Societatea
civilă? De unde să vină acest imbold, această străluminare,
această clarificare pentru schimbare? Am crezut în pluralismul de
idei. Cât de naivi eram cu două decenii în urmă! S-a consumat
până la urmă şi acest concept.
Ungurii
preferă modelul turanic
–
Exact în această perioadă de diluţie mondială a statului
naţional, în special, la care ţin în primul rând – pentru că
statul naţional este de departe verificat în timp şi este cea mai
rezistentă formă de organizare politică, administrativă,
regeneratoare a societăţii umane – încep să apară manifestări,
tendinţe care vor să justifice şi să revendice origini
îndepărtate şi cuprinzătoare pentru anumite etnii. Nişte modele
de supravieţuire. Ungurii se dezic de sorgintea lor fino-ugrică şi
pretind că ar fi de origine turanică, turcică. Ruşii vor să-şi
salveze imperiul în jurul etnosului cultural rusesc, indiferent de
naţiunile componente. Vor reuşi aceste modele să devină
alternative salvatoare pentru aceste naţiuni?
–
Ungurii sunt creativi, au o perspicacitate a lor. I-a adus de dincolo
de munţii Urali, în Europa, ciclonul istoric numit „marea
migraţie a popoarelor”. Cu
o mie de ani în urmă, au luat o decizie crucială pentru propriul
destin. Au ales, prin Ştefan cel Sfânt, să treacă la catolicism.
Şi-au renegat „fiinţa
ancestrală”, dar
au intrat în civilizaţia europeană şi Ungaria a ajuns imperiu
dualist.
Ceva asemănător s-a petrecut cu khazarii de pe Volga.
Aveau o dilemă: să adopte ori islamul, ori creştinismul. Au
preferat mozaismul. La fel şi slavii – au decis să treacă la
creştinism prin intermediul grecilor. Dacă slavii adoptau islamul
sau budismul, prin cneazul Vladimir, ar fi fost extrem de interesant.
Dar dacă adoptau mozaismul? Era o altă istorie. Au optat pentru
varianta bizantină a creştinismului şi astăzi evaluează cu ce
s-au ales.
–
Pe ce mai pot miza acum ungurii?
–
Ungurii au mizat pe destrămarea Uniunii Sovietice. Au mizat pe
triumful Uniunii Europene. Erau siguri că, după înlăturarea lui
Nicolae Ceauşescu, România va fi dezmembrată şi ea. Nici nu se
îndoiau de acest epilog. Erau siguri că, în 1994, Ucraina se va
destrăma. Iar Galiţia şi Transilvania vor intra, împreună cu
Ungaria, în NATO şi Uniunea Europeană. Nu era anexarea clasică,
dar ar fi fost mulţumiţi. Până la urmă, cei mai dezamăgiţi din
toată această tevatură au ieşit tot ei, ungurii. Şi în spatele
acestui front, a apărut Ucraina. Dacă intră Ucraina în NATO şi
în Uniunea Europeană, România şi Ungaria ajung a cincea roată la
căruţă. Ungurii nu merg în Anglia să lucreze ca instalatori, dar
se duc polonezii, lituanienii, românii. Şi nu mai ştiu ce să
facă. Uniunea Sovietică prelua producţia fermelor din Ungaria.
Acum e mai greu, Rusia are orice. Ideea fino-ugrică era frumoasă,
dar pare mai atractivă ideea turcică. La un calcul aritmetic, nu dă
bine originea fino-ugrică pentru unguri. Sunt prea puţini.
Estonienii –
circa două milioane, mai sunt patru milioane de finlandezi,
komi-permiacii, mariiţii. Şi aici se termină cu fino-ugricii. Vreo
10 milioane.
Dar lumea turanică e altceva! Turcia, Kazahstan,
Uzbekistan, Turkmenistan, Azerbaidjan. Preşedintele Ungariei a
declarat: partenerul nostru strategic este Uzbekistanul. Kazahstanul
pretinde şi el să conducă lumea turcică, deşi ruşii fac tot
posibilul să stârnească revolta uigurilor din sud, dar şi din
China. Aşa ar împuşca doi iepuri.
Codul genetic al unei naţiuni – spaţiul, limba şi aspiraţia către libertate
Comportamentul
ungar este un factor benefic pentru ascensiunea unei naţiuni. Au
acceptat catolicismul şi s-au adaptat la realităţile Europei
pentru a conduce.
Românii pretind că ar fi urmaşii Romei, că
fac parte din constelaţia latină europeană, alături de ţările
surori Franţa, Italia, Spania, Portugalia. Dar nu au prestigiul
ungurilor în Europa, rămânând mai aproape de Grecia ortodoxă.
–
Şi atunci specificul naţional trebuie căutat dincolo de religie?
–
Nu are nimic comun religia cu „specificul
naţional”.Religiile,
la fel ca doctrinele internaţionaliste, sunt în detrimentul
naţiunilor. Fiecare religie doreşte să devină universală.
–
Şi atunci ce defineşte o naţiune?
–
Spaţiul moştenit este esenţial, decisiv pentru o naţiune. Patria
mea înseamnă: Carpaţii, Dunărea, Marea Neagră, Nistrul şi Tisa.
Dacă ai înscris în codul genetic această realitate, eşti român
autentic. Este ca la regnul vegetal, ca la regnul animal. Pământ,
apă şi câmp magnetic. Limba. În secolul al XIX-lea, se făceau
studii de lingvistică, de etnopsihologie pentru a încadra
naţiunile. Apoi fondul genetic. Cercetările genetice arată că
turanicii reprezintă doar 2-3% din zestrea genetică a ungurilor.
Evreii fac studii genetice în toate satele de munte din Spania şi
din Portugalia, pentru a dovedi că mulţi au fost obligaţi să se
creştineze. Prin urmare, naţiunea este definită de factorul spaţiu
(a se observa legătura cu Marea Putere Cosmică BHUWANESHVARI,
n.n.), factorul lingvistic şi de factorul genetic. Spiritualitatea
este un produs al educaţiei. Oamenii vii produc spiritualitatea, nu
invers.
Astăzi, noua mişcare legionară nu are şanse să se
refacă tocmai din cauza ascensiunii procesului de secularizare. La
rândul lor, ruşii susţin că preoţii lor sunt mai răi ca agenţii
KGB de pe timpul lui Stalin. Grecii pretind că ar fi cei mai buni
ortodocşi, dar dau cu piciorul în statul lor naţional: nimeni nu
plăteşte impozite, nimeni nu munceşte, dar vor să vină
salvarea!
Iranienii sunt musulmani, dar ca naţiune nu au nicio
legătură cu arabii. La fel, polonezii catolici faţă de italieni.
Nu faci o naţiune puternică doar cu ajutorul moaştelor. Trebuie
dezvoltată creativitatea dumnezeiască a oamenilor care formează o
naţiune.
–
Apar gânditori care susţin că Rusia va avea din nou un rol decisiv
în lumea contemporană prin intermediul religiei pravoslavnice. Ei
cred că Rusia ar putea să devină a treia Romă, cu toate că lumea
contemporană a ajuns, în felul ei, la a patra Romă, laică –
America. Barack Obama a depus jurământul la… Capitoliu! Mai este
posibil un asemenea model religios într-o lume tot mai
secularizată?
–
Este o speranţă atât de naivă a unui segment mic de intelectuali
ruşi, încât te cuprinde o tristeţe iremediabilă. Ideea celei
de-a Treia Rome e veche, de pe timpul Imperiului Ţarist şi nu are
nicio şansă. Aşa cum lumea comunistă a fost un mit şi nu a rămas
nimic din ea. Aşa au crezut unii că, după căderea Uniunii
Sovietice, vor reface fenomenul „Kazacestvo”. Se îmbrăcau cu
recuzite căzăceşti teatrale, ca pe timpul ţarilor. Mulţi au
venit să lupte în Transnistria, în 1992, contra „fasciştilor
români”. Nişte hachiţe de care nu s-a ales nimic.
Apropo!
Şi intelectualii români vin cu modele de guvernare, care să
salveze România. Unele chiar constructive, substanţiale. Dar clasa
politică nu-i bagă în seamă.
–
Toate modelele spirituale s-au epuizat şi, după 2000 de ani,
trecând prin dezastrul comunist, creştinismul s-a regenerat. Sigur,
nu la aceeaşi dimensiune la care era. De ce religia nu ar fi un
model de salvare?
–
Japonezii nu s-au regenerat doar prin shintoism. Aţi văzut cum s-au
comportat după explozia de la Fukushima? Stăteau la coadă ca să
ia o sticlă cu apă, fără să zică nimic. Noi ne îmbrâncim şi
pentru o sticlă de agheasmă sau, ca să ajungem înaintea
celorlalţi, să atingem moaştele binefăcătoare. Numai un cod de
comportament ca al japonezilor şi un ghid moral similar asigură
saltul calitativ „popor-naţiune-etnosistem”. Deşi sunt o ramură
a budismului, japonezii se comportă total diferit de chinezi sau de
indieni.
Putin, „Ţarul cel Alb”, urmaşul lui Ginghis Han
– Dar modelul Eurasia, la care visează Vladimir Putin? Are şanse? El vine cu un model de construcţie care nu e nou, dar l-a introdus în programul electoral. Baza naţiunii ruse nu ar fi de natură etnică, ci de natură spirituală rusă. Adică, etnii diferite au constituit o naţiune timp de o mie de ani în jurul unei singure spiritualităţi – cea rusă. Şi aşa să rămână!
– Care spiritualitate rusă? Să impui limba rusă în fostele colonii şi mai ce? Să impui religia pravoslavnică tuturor? Putin nu vorbeşte de religie, doar se afişează cu patriarhul. Se alege praful și de acest model.
– Ruşii fac marşuri la ei, la Moscova sau la Sankt Petersburg, unde scandează numele zeului Perun al slavilor vechi, dar discută şi despre religia ortodoxă. Este un melanj straniu, care denotă porniri contradictorii şi paradoxale – există o derută spirituală totală. Ce se întâmplă de fapt cu pretinsul naţionalism rus?
– Proiectul pravoslavnic vine în contradicţie cu actuala stare de spirit a societăţii ruse. Acum din Rusia pleacă de bunăvoie mai mulţi decât după puciul bolşevic din 1971. Au şcoli şi biserici în ţările pe unde se aşează. Dar Kremlinul mai încearcă la Chişinău şi la Kiev să facă autonomii, să impună rusa ca a doua limbă de stat.
Ruşii să decidă mai întâi care este spaţiul lor geografic, pentru care să obţină un „certificat de proprietate”, recunoscut de toate naţiunile din Federaţia Rusă şi din fostul Imperiu Sovietic. Altfel nu vor putea depăşi deruta spirituală, iar proiectele de acest gen vor eşua.
Mai vor ruşii Ţările Baltice sau Caucazul? Mai vor ei Asia Centrală? Vor ei ca Transnistria să fie a lor? Atunci vine colapsul. Dar nu cred că ruşii adevăraţi asta îşi doresc. Dacă mata vrei să faci România în Spania, în Italia, când „munţii noştri” rămân pustii, eşti deja pierdut.
Pe ruşi îi atrage cel mai mult Coasta de Azur a Franţei. Pentru unii e prea scump şi merg spre Spania şi Portugalia. Aleg zone rezidenţiale închise, securizate, la mare, câmpuri de golf, la căldură şi, obligatoriu, pe litoral, fiindcă nu mai vor iarnă rusească. Sunt ermetici, evită să aibă contacte cu diaspora rusă. Nu-i interesează nici conaţionalii lor aflaţi cu diverse ocazii prin vestul Europei. Sunt tineri foarte prosperi, mulţi activează în exploatările petroliere, dar care „s-au cam săturat de Rusia”. E chiar vorba lor. Doresc şi un sistem de învăţământ eficient pentru copiii lor. Este o dovadă că din Rusia continuă să fugă capitalul, inclusiv cel uman.
– Nu e semnul unui dezastru spiritual?
– Nu ştiu… Recent, la Barcelona, a avut loc o întâlnire ruso-spaniolă. Experţii celor mai mari companii imobiliare din Rusia au venit să-i lumineze pe experţii spanioli: ce oferte preferă ruşii, spre deosebire de ceilalţi cumpărători de proprietăţi imobiliare. În Valencia, Alicante, ruşii ocupă locul întâi la cumpărări de case. Ei nu caută locuinţe luxoase, că au suficiente în Rusia. Ei vor un alt mod de viaţă.
– Globalizarea ar putea genera un rău decisiv şi pentru naţiunea rusă?
– Globalizarea, pe care o tot invoci mata, este nocivă în primul rând pentru Rusia. Într-o Uniune Eurasiatică, ruşii nu pot rezista. Cum vor integra (asimila) Ucraina Apuseană, cu vreo 20 de milioane de greco-catolici, fascinaţi şi de idealul lui Stefan Bandera? Sau Tatarstanul, care vrea să introducă alfabetul latin, iar tineretul a declarat: „2013 – Anul hanului Batîi!”. Kazahii demonstrează că Ghinghis-han, cel mai mare cuceritor al lumii, a fost kazah şi nu de altă etnie. Definitivează şi ei un proiect de trecere la scrierea latină.
În competiţia demografică cu musulmanii, care nu vor Lacul Lebedelor şi nici opera lui Berdiaev, pravoslavnicii nu au nicio şansă. Mortalitatea la ruşi e galopantă şi depăşeşte rata natalităţii. Vedeţi statistica: tinerele rusoaice răspund apelului lansat de Putin – „Să facem copii!”. Dar se mărită pe capete cu străini. Majoritatea islamici, din Federaţia Rusă. Şi devin mame eroine cu zece copii. Însă, când mama e rusoaică, iar tatăl tătar, caucazian sau german, copilul nu va mai fi rus. Nu au reuşit internaţionaliştii sovietici să impună bolşevismul cu mitraliera, cum vor naţionaliştii ruşi să impună ortodoxia?
Eu nu sunt nici rusofob, nici rusofil. Aş dori şi chiar aş putea contribui modest la consolidarea unor relaţii interstatale adecvate între România mea şi Rusia. Dar e necesar să înţeleg mai întâi: ce vrea clasa politică de la Bucureşti de la clasa politică de la Moscova? Sunt gata cumva românii „să întoarcă armele”? Că prea deşănţat se agită unii pe la Bucureşti cu „noua politică rusă”.
– Bântuie nişte speculaţii de vreo 20 de ani: Rusia ne-ar da gaze ieftine, Rusia abia aşteaptă să cumpere de la noi şi ceea ce noi nu mai producem dacă…
– N-are urdă mătuşa! Rusia a obţinut tot ce a dorit de la România: a luat o rafinărie la Ploieşti, metalurgia, ţevile, aluminiul şi multe altele prin intermediul occidentalilor. Ar mai trebui şi sistemul de transport al gazelor. România nu mai produce încălţăminte, vagoane, mobilă, ca să exporte garantat şi planificat în Rusia. Cu banii de care dispun, ruşilor li se aduc acasă toate bunătăţile lumii. Nu mai sunt la cheremul fraţilor din lagărul socialist.
Mie mi se pare curios modelul promovat de revista Peremenî, unde elita foştilor ofiţeri de informaţii din GRU lansează alternativa „Hoarda de Aur”. Renaşterea modelului politic, spiritual al lui Ginghis Han. Ei demonstrează că perioada cea mai frumoasă din istoria lor nu a reprezentat-o victoria creştinismului în Rusia, ci tocmai cei peste 300 de ani cât au trăit în Hoarda de Aur. Nu întâmplător s-a numit „de aur”. Nu averea era esenţială, ca în capitalism, ci devotamentul, meritocraţia. Să serveşti patria cu toată credinţa. Un asemenea model vine în contradicţie cu religia ortodoxă.
– Este Vladimir Putin „Ţarul cel Alb, urmaşul lui Ginghis Han”, aşa cum cred ei? Nu cumva acest lucru denotă aceeaşi derivă spirituală totală, fiindcă ruşii nu au un model propriu? Pot ei să propună, nu să impună un model constructiv lumii contemporane?
– Cu toată erupţia intelectuală rusă, ei încă nu au un model propriu. Lumea eurasiatică nu este un proiect rusesc şi nu poate fi construită în jurul unui pivot rusesc. Rusia poate contribui aici doar cu spaţiul ei geografic. Toate atuurile economice le are China, acolo este cea mai mare productivitate a muncii. Putin a crezut că va face o ţară fericită ca Emiratele cu petrodolari. Nu merge. Banii fug.
Să-l spânzurăm pe căpitan!
–
De două decenii, politicienii români au pretins şi încă pretind
că au creat un model strategic pentru România – aderarea şi
integrarea în Uniunea Europeană. Eu cred că aderarea la
structurile euroatlantice este doar un mijloc, iar nu interesul
naţional obiectiv. Cum vor supravieţui românii ca naţiune într-o
lume care va cunoaşte crize tot mai puternice?
–
Când pluteşti pe o navă „multiculturalistă” în derivă, ce
poţi să faci? Germanii ar propune verificarea motoarelor, repararea
sau chiar înlocuirea lor. Britanicii, probabil, ar căuta că plece
pe altă navă. Convinse că nava nu poate fi salvată, unele
seminţii ar începe să înveţe a înota.
Primul lucru pe care
l-ar face unii români, ar fi să-l spânzure pe căpitan. „Noi am
plătit bani grei, domnule, şi trebuie să ne daţi şampanie,
pişcoturi şi program de croazieră!”. Un singur matelot va
formula corect problema: „Dacă încă nu ştim exact încotro se
îndreaptă nava, atunci toate soluţiile sunt inutile!”
De
şapte ani, tot strigăm „Jos Băsescu!”. Românii naufragiază
rar când îşi pun problema direcţiei. După ce elitele au băgat
România în impas, l-au chemat pe mareşal să o salveze. Iar peste
patru ani, l-au dat pe tavă sovieticilor. Ca să-l împuşte.
Ungurii l-au ajutat pe Horthy să scape, să plece în Portugalia.
Şi-i fac monumente şi astăzi.
Ne-am mândrit cu Ceauşescu că
nu a intrat în Cehoslovacia. Că a scos ţara din mizerie, după
care l-am împuşcat, ca pe un câine.
Husak a trădat
„Primăvara de la Praga”, a chemat tancurile sovietice, dar cehii
nu l-au executat. Nici pe Todor Jivkov nu l-au omorât bulgarii.
Kadar l-a trădat pe Imre Nagy, care a fost spânzurat, dar nu i-au
făcut nimic ungurii.
Noi nu ne batem capul cu proiecte pentru
propria salvare. La nimereală! Avem o mentalitate conjuncturistă,
de talcioc.
–
Nu sunteţi prea dur cu românii?
–
Sunt ai mei şi îmi permit să îngroş culorile, am dreptul.
Vorbesc de mine, nu mă menajez. Aşa-i la noi! Apare o chestiune
vitală, cineva vine cu soluţia. Intervine specificul nostru
naţional: prima reacţie a românului este să caute probleme la
această soluţie. Beţe-n roate! La noi nu merge! Sau lasă, bă, că
merge şi aşa! Mai ales la moldoveni.
„Agentul Papei”
–
Este la modă criza identitară a moldovenilor. Că moldovenii nu
ştiu nici ei ce sunt, că nu sunt în stare nici să se unească cu
România, dar nici propriul stat artificial nu şi-l preţuiesc.
Ziariştii ruşi susţin că niciun politician de la Chişinău nu
vrea unirea cu România, deşi nu cred că este aşa. Este reală
criza identitară a basarabenilor, e motivată?
–
Este o exagerare, dar într-un fel, au şi dreptate. Cam aşa era
prin 1990: nomenclatura sovietică nu se gândea la unirea cu
România. Transnistrenii voiau să împartă între ei complexul
militaro-industrial, iar basarabenii – complexul agro-industrial.
Să pună mâna pe el.
Criza identitară e valabilă pentru
intelectualii din sfera umanitară. Până şi preoţii vor cu
Moscova. În decembrie 1990, le-am propus în Parlament să
sărbătorim şi noi Crăciunul ca europenii, pe 25 decembrie. Câţiva
„deputaţi ai poporului” – popi şi preşedinţi de colhozuri –
au sărit ca arşi. Râdea atunci ministrul Ion Ungureanu:
„Agrarienii şi interfrontiştii au decis că prim-ministrul Mircea
Druc este agentul Papei!”. Aşa mi-a rămas porecla: „Agentul
Papei”.
După două decenii, Mihai Ghimpu vine în Parlamentul
de la Chişinău cu aceeaşi propunere, să sărbătorim Crăciunul
pe 25 decembrie, ca să fie respinsă vehement. Despre ce vorbim
noi?
Să nu umblăm cu zei de împrumut, să cuantificăm, dacă
vrem să ştim ce este naţiunea. Unitatea de măsură pentru o
naţiune este dorinţa de a trăi în libertate. Cât de mult vrei să
fii liber este un indice de manifestare a personalităţii, la nivel
individual, şi a naţiunii, la nivel global. Aşa cum calitatea
vinului depinde de poziţia dealului faţă de soare. Naţiunea, în
esenţă, reflectă capacitatea de autoguvernare a unui popor şi
dorinţa lui de libertate, de manifestare creativă.
–
Şi românii vor să fie liberi. Fug în toată lumea…
–
E de preferat ca, timp de 10 ani, să nu-i acuzăm pe ruşi, pe
ucrainieni şi pe români că emigrează. Nimic nu a fost mai
frustrant, mai distructiv, decât anii de captivitate, de ţarc din
comunism. Era umilitor pentru ei să ceară aprobări de la komsomol,
de la sindicate, de la partid. Este o amprentă pentru două
generaţii.
Toate popoarele captive din lagărul comunist ar
trebui să emigreze, să plece un timp. Omul vrea să vadă cum este
în Dubai şi se întoarce la el în Ferentari. Au emigrat italienii,
spaniolii, portughezii. Foarte bine. Ar putea să mai migreze două
milioane de români în străinătate.
Acum, românii din
Basarabia trimit un miliard de euro pe an acasă. Cu mult mai mult
decât fondul de salarii şi de pensii al Moldovei sovietice din
1985. Eu aveam 120 de ruble pe lună ca profesor la Universitatea din
Cernăuţi. Cât câştigau oamenii în Uniunea Sovietică şi cât
câştigă acum? Eu, la 16 ani, eram tractorist la frontiera cu
China, iar tinerii basarabeni de azi merg la lucru în Portugalia. Ce
e rău în asta?
Eram odată, în studenţie, la gara finlandeză
din Leningrad. Discutam cu regretatul Petru Dudnic, născut în
Transnistria, viitorul poet şi ziarist: „Eu am să mă fac
marinar, Mircea, şi am să ajung la Rio de Janeiro. Dar tu ce vrei?”
„Să pot evada. Să traversez desculţ Europa, cu bocancii pe umăr,
până la coasta Atlanticului. Să-mi răcoresc picioarele rănite în
apa Oceanului. Apoi să scriu o carte…”
Mai târziu, am
ajuns la Atlantic, în Portugalia. Am început să plâng. Nu mă
vedea nimeni. Mi-am amintit de tinereţea mea captivă în cazarma
comunistă. Fratele mamei a murit în România şi eu nu am avut
dreptul să-l văd. Nici pe Gheorghe Vlahuţă, fratele bunicăi,
profesor universitar în România, nu mi-au dat voie să-l văd. Abia
la 50 de ani am putut să trec Prutul. Setea de libertate este
normală şi pentru ruşi, iar eu nu-i condamn pentru că emigrează.
Ruşii vor dispărea ca dinozaurii…
– În jurul lui Putin s-a constituit grupul „Naşi” („Ai noştri”), ca să unească pământurile de la Pacific la Atlantic contra Americii care trebuie scoasă din Europa. Este un paradox tragic al ruşilor: ei nu-şi pot stăpâni fizic, economic, demografic propriul imperiu şi vor tot mai mult. ONU a lansat un studiu care arată ce oraşe vor dispărea de pe Terra din motive economice, demografice, ecologice. Cele mai multe sunt din Rusia. Printre ele este şi Sankt Petersburg. (Sigur, şi Bucureştiul va avea aceeaşi soartă după specialiştii ONU…) Noi credeam că, după comunism, ruşii se vor vindeca de magia expansiunii, de obsesia imperială. Nu e absurd?
– Mi se pare exagerat să le atribuim ruşilor atâta „sete de acaparare”. După 20 de ani de la coplapsul imperiului sovietic, tot Occidentul vorbeşte de comportamentul nu tocmai corect al unor ruşi cu reşedinţa la New York – „Mafia rusă!”. Dar majoritatea sunt evrei plecaţi din Uniunea Sovietică. Mai apar printre ei şi câţiva ruşi, ucrainieni, georgieni, ceceni, moldoveni.
Când s-a împărţit lumea, două naţiuni au cam întârziat: Rusia, din cauza Hoardei de Aur, şi Germania, care era fărâmiţată în stătuleţe feudale. Celelalte croiau de zor imperii în emisferele calde. Elita rusă, ofiţerii superiori din timpul lui Petru cel Mare şi al Ecaterinei mai ales, erau germani şi de alte origini.
Nemţii au avut şi o republică autonomă pe Volga, desfiinţată în 1941. Cohorte întregi de vest-europeni au tot venit în imperiul ţarilor. După 1971 a împânzit Rusia puzderia Kominternului. Acum, se pare, lozinca e alta: „Evazionişti fiscali din toată lumea, uniţi-vă! Ne vedem la Moscova!”.
Expansiunea atribuită ruşilor este tipic occidentală, inspirată şi promovată de imigranţii naturalizaţi. În prezent, agresivitatea contra românilor, polonezilor, ucrainenilor, este inspirată, promovată, în bună parte, de „ruşii de profesie”, inclusiv de evrei ruşi. Toţi trec, de regulă, drept etnici ruşi, fiind în realitate doar cetăţeni ai Federaţiei Ruse.
În 1990-1991, în detrimentul lui Gorbaciov, am pledat pentru preşedintele Rusiei Boris Elţîn până şi la Casa Albă. În timpul puciului, tancurile sovietice aşteptau la marginea capitalei. Circa jumătate de milion de oameni au ieşit în stradă să apere libertatea românilor basarabeni şi democraţia ruşilor. La Chişinău, noi tipăream toate ziarele liberale moscovite. Cum ne-au răsplătit liberal-democraţii ruşi? Peste un an, ne-au angajat într-un război pe Nistru. Încă cei care ne-au măcelărit mai tare în vara lui 1992 nu erau etnici ruşi, ci de alte origini. Mai ales ucraineni. Dacă ar fi fost Putin atunci, se termina şi mai rău.
Acum, o parte din elita rusească ar vrea să convingă Europa Occidentală să vină la ei, spre Pacific, cu capital, altfel intră China. Ei se tem de chinezi. Cât timp vor putea exporta gaze prin Nord Stream şi prin South Stream? Dacă ne împăcăm cu Iranul, ce face Rusia?
Cei de la Peremenî au o teorie ieşită din comun: „Să cucerim viitorul, nu Europa. Să promovăm proiectul Hoarda de Aur, renunţând la iudeo-creştinism, la capitalism”. Vor revenirea la valorile spirituale ale Hoardei de Aur, când popoarele cucerite se bucurau de libertate religioasă, din Pacific până dincolo de Carpaţi. I-au scris lui Putin şi l-au declarat „Ţarul cel Alb”. I-au cerut să promoveze meritocraţia, loialitatea faţă de persoana aleasă. „Nebopolitica” („Politica Cerului”), pe care o promovează ei, presupune alegerea celui mai bun dintre oameni.
– Şi dacii îl alegeau pe cel mai bun.
– Şi acum? Ar fi bine ca liderii politici să nu se lase seduşi de propriile mituri. Altfel dezagregarea devine inevitabilă. Elitele Rusiei, dar nu numai, construiesc din nou mitologii expansioniste. Se complac în retorică de mare putere. Unii vor să refacă Imperiul, fie ţarist, sovietic, liberal sau pravoslavnic.
Dar, în condiţiile unei totale transparenţe informaţionale, retorica şi miturile nu rezistă. Când va deveni clar că Rusia nu mai poate reface niciun fel de imperiu, populaţia se va decepţiona şi mai tare. Încrederea în Putin se va epuiza definitiv.
Are dreptate politologul Igor Vasiliev. Situaţia unei erodări cronice a naţiunii ruse nu poate rămâne suspendată la infinit. Este posibil să vină la putere în Rusia şi reprezentanţii etniilor ne-ruse. Nu putem exclude fărâmiţarea ţării, o eventuală ocupaţie străină, totală sau parţială. Sau realizarea tuturor scenariilor vehiculate. În tot cazul, schimbările vor fi de lungă durată. Ele vor pune începutul unei noi epoci.
Inevitabil, ruşii îşi vor însuşi o altă viziune asupra lumii. Condiţiile lor de viaţă vor fi radical diferite şi vor genera o altă paradigmă, alte concepţii despre lume. Şi chiar naţiuni noi, în baza celei ruse. Aşa cum s-a întâmplat după invazia tătaro-mongolă. Perioada marelui imperiu rus, care a demarat în secolul al XV-lea, se încheie în prezent. Se schimbă cardinal şi poporul, şi rolul statului în viaţa acestui popor. Viaţa sa nu mai poate fi la fel ca înainte, „tradiţională”. Dintre epavele „vechiului” popor rus va apărea negreşit un nou popor. Aşa cum s-a întâmplat în perioada de trecere de la Rusia kieveană la Rusia moscovită.
Suficiente motive în plus să cred că nostalgicii Imperiului ideocratic sovietic sau proiectanţii Uniunii Pravoslavnice Ortodoxe, în frunte cu Rusia, nu au nicio şansă. Vor dispărea ca dinozaurii…
Articol preluat din revista «Lumea». Convorbire a lui Viorel Patrichi cu Mircea Druc