Cunoscuta
zicală, „fiecare popor are conducătorii pe care îi merită”,
nu e tocmai adevărată. Poporul poate fi minţit şi poate fi ameţit
printr-o propagandă agresivă, formatoare de stereotipuri mentale şi
apoi uşor de manipulat.
Astăzi, minciuna şi manipularea
reprezintă arme de distrugere în masă şi de înrobire a
popoarelor şi sunt la fel de eficiente precum armele tradiţionale.
În multe cazuri, se completează reciproc. Ambele metode servesc
câştigării alegerilor şi distrugerii statelor „incomode”.
Există
multe metode pentru prelucrarea opiniei publice, în care ideologia
capitalistă a fost înrădăcinată şi adusă la nivel de mit.
Vorbim despre un complex de adevăruri mincinoase, care, repetate de
un milion de ori, peste generaţii, au devenit axiome. Ele au fost
dezvoltate şi prelucrate pentru a sădi încrederea în capitalism
şi pentru a câştiga sprijinul şi încrederea maselor.
Aceste
mituri se răspândesc şi se susţin propagandistic de către mass
media, instituţii de învăţământ, tradiţii de familie,
reprezentanţi ai bisericii, ş.a.m.d.
Iată cele mai răspândite dintre aceste mituri:
Mitul
1. În capitalism, oricine se poate îmbogăţi dacă munceşte mult
şi bine.
Sistemul
capitalist îi va asigura automat bogăţie celui care munceşte
bine.
În
subconştientul lucrătorului se formează speranţe iluzorii, dar
dacă ele nu se realizează, omul se va considera vinovat el
însuşi.
În realitate, în capitalism probabilitatea
succesului, oricât ai munci, e aceeaşi ca la loterie. Bunăstarea,
cu rare excepţii, se obţine nu prin muncă susţinută, ci prin
încălcarea legilor şi lipsa de scrupule a celor care dispun de mai
multă influenţă şi putere.
E un mit faptul că succesul este
rezultatul muncii susţinute, care alături de ceva noroc şi o
serioasă doză de credinţă, depinde doar de spiritul de
intreprinzător şi de competitivitatea fiecăruia. Acest mit creează
un cerc de adepţi ai sistemului, pe care acesta se şi sprijină. O
mână de ajutor oferă şi religia, în special cea protestantă.
Mitul
2. Capitalismul creează bogăţie şi bunăstare pentru
toţi.
Bogăţia concentrată în mâinile
unei minorităţi, mai devreme sau mai târziu, se va redistribui
tuturor.
Scopul?
Să se dea posibilitatea angajatorului să acumuleze avere, fără să
se pună la îndoială şi fără să se cerceteze modul în care a
obţinut-o. În acelaşi timp, se susţine speranţa că, mai devreme
sau mai târziu, angajaţii vor fi recompensaţi pentru munca depusă
şi pentru abnegaţie.
În realitate, chiar şi Marx a dedus că
ţelul final al capitalismului nu este distribuirea bogăţiei, ci
acumularea şi concentrarea ei. Creşterea prăpastiei între bogaţi
şi săraci, din ultimii zeci de ani, mai ales după propăşirea
neo-liberalismului, a dovedit-o.
Acest mit a fost unul dintre
cele mai răspândite pe durata fazei „bunăstării sociale” de
după al doilea război mondial. Sarcina principală? Distrugerea
ţărilor socialiste.
Mitul
3. Toţi ne aflăm în aceeaşi barcă.
În societatea
capitalistă nu există clase sociale, astfel că responsabilitatea
pentru căderi şi crize apasă asupra tuturor, şi, în consecinţă,
plătesc toţi.
Scopul?
Formarea unui complex de vinovăţie la angajaţi, permiţând astfel
angajatorilor creşterea veniturilor proprii, odată cu mutarea
cheltuielilor asupra populaţiei.
În realitate,
responsabilitatea este exclusiv a elitei, formate din miliardari,
care sprijină puterea şi este, la rândul ei, sprijinită de
putere. Elita beneficiază întotdeauna de imense privilegii fiscale,
licitaţii, speculaţii financiare, zone off-shore, nepotism,
etc.
Acest mit este impus de elită pentru a evita
responsabilitatea pentru sărăcirea populaţiei şi inducerea
obligativităţii pentru aceasta de a plăti oalele sparte.
Mitul
4. Capitalism = libertate
Adevărata libertate se atinge numai
sub capitalism, prin intermediul aşa-numitei autoreglări a pieţei.
Scopul?
De a face din capitalism ceva de genul religiei, „să crezi fără
să cercetezi”, eliminând dreptul populaţiei de a participa la
procesul decizional macroeconomic.
Cu adevărat, libertatea
neîngrădită de a lua decizii e cel mai înalt nivel al libertăţii,
dar ea e accesibilă doar unui cerc restrâns al puternicilor lumii,
nu poporului şi nici măcar structurilor guvernării. În cursul
summit-urilor, la forum-uri, într-un cerc restrâns, în spatele
uşilor închise, conducătorii marilor companii, ale băncilor şi
ale corporaţiilor transnaţionale iau hotărârile fundamentale
economico-financiare, cu caracter strategic sau sau pe termen mediu
sau scurt. Piaţa, deci, nu se autoreglează, ea este
manipulată.
Acest mit a fost folosit, de exemplu, pentru a
justifica amestecul în treburile interne ale statelor necapitaliste,
susţinându-se că nu există libertate, ci reglementări.
Mitul
5. Capitalism = democraţie
Numai în capitalism există
democraţie.
Acest
mit, care derivă din cel anterior, a fost creat pentru a împiedica
dezbaterile asupra altor modele de organizare socială, susţinându-se
că toate sunt dictaturi. E vorba despre acapararea de către
capitalism ale unor concepte ca libertate sau democraţie,
alterându-le sensul.
În realitate, societatea e împărţită
în clase, iar cai bogaţi, o ultra-minoritate, domină tot restul.
Această ”democraţie” capitalistă nu e altceva, ea însăşi,
decât o dictatură mascată, iar ”reformele democratice” –
procese opuse progresului. La fel ca mitul 4, şi acesta serveşte ca
pretext pentru a critia şi a ataca statele necapitaliste.
Mitul
6. Alegeri = democraţie
Alegerile sunt sinonime democraţiei,
care, de fapt, la asta se şi reduce.
Scopul
constă în demonizarea şi împiedicarea analizei altor sisteme
politice şi electorale, sisteme în care liderii se stabilesc prin
metode diferite de alegerile burgheze, de exemplu după vârstă,
experienţă, popularitate, etc.
În realitate, tocmai sistemul
capitalist manipulează şi mituieşte, votul fiind o noţiune
generică, iar alegerile – doar un act formal. Simplul fapt că, la
alegeri, întotdeauna câştigă un exponent al minorităţii
burgheze, demonstrează nereprezentativitatea lor. Mitul că acolo
unde se desfăşoară alegeri, e şi democraţie, e unul dintre cele
mai adânc înrădăcinate, acceptat ca atare chiar şi de unele
forţe şi partide de stânga.
Mitul
7. Alternanţa la guvernare = politică alternativă
Partidele
burgheze care se succed la guvernare, au platforme politice
alternative.
Scopul
constă în permanentizarea sistemului capitalist în limitele clasei
dominante, alimentând mitul că democraţia se reduce la alegeri. În
realitate, e evident că sistemul parlamentar bi-partid sau
multi-partid reprezintă, de fapt, un sistem mono-partid. E vorba de
două sau mai multe facţiuni ale unei singure forţe politice, care
se succed, simulând existenţa partidelor cu politici alternative.
Populaţia va alege întotdeauna un agent al sistemului, convinsă
fiind de contrariu.
Mitul despre partidele burgheze care au
platforme politice diferite şi sunt chiar în opoziţie, este unul
dintre cele mai importante, fiind indus permanent, pentru ca sistemul
capitalist să poată funcţiona.
Mitul
8. Politicianul ales reprezintă poporul, deci poate hotărî în
numele lui.
Politicianul, după alegeri, este împuternicit de
populaţie, deci poate guverna cum crede de cuviinţă.
Scopul
mitului? Livrarea către populaţie de promisiuni false şi mascarea
măsurilor reale, care vor fi puse în practică.
În realitate,
alesul nu îndeplineşte ceea ce a promis, sau, şi mai rău, începe
să aplice măsuri nedeclarate, deseori opuse celor promise, sau
chiar încălcând Constituţia. Deseori, astfel de politicieni,
aleşi de minoritatea activă, la mijlocul mandatului ating minimum
de popularitate. În astfel de cazuri, pierderea popularităţii nu
duce la înlocuirea lor constituţională, dimpotrivă, duce la
renaşterea democraţiei capitaliste sub forma unei dictaturi,
mascate sau nu.
Practica sistematică a falsificării
democraţiei în capitalism e unul din motivele pentru care creşte
absenteismul la alegeri.
Mitul
9. Nu există alternativă la capitalism
Capitalismul nu e
ideal, dar e unica variantă politico-economică posibilă, şi deci,
cea mai potrivită.
Scopul
constă în excluderea studierii şi popularizării altor sisteme şi,
prin toate mijloacele, inclusiv violente, eliminarea concurenţei.
În
realitate, există şi alte sisteme politico-economice, cel mai
cunoscut fiind socialismul ştiinţific. Chiar şi în interiorul
sistemului capitalist există varianta socialismului democratic
sud-american sau capitalismului socialist european.
Acest mit
este chemat să sperie populaţia, pentru a preveni dezbaterile
asupra alternativelor la capitalism şi pentru a asigura un mod de
gândire unic.
Mitul
10. Austeritatea generează bogăţie
Criza economică e
generată de excesul de facilităţi acordate angajaţilor.
Dacă
facilităţile se reduc, statul economiseşte şi ţara se
îmbogăţeşte.
Scopul?
Mutarea responsabilităţii plăţii datoriilor capitaliştilor
asupra sectorului de stat, incluzând pensionarii.
Obligarea
oamenilor să accepte sărăcirea, convingându-i că e o măsură
temporară.
Înlesnirea privatizării sectorului de
stat.
Populaţia e lămurită că se economiseşte pentru
”salvare”,
fără să se pomenească că aceasta se obţine prin privatizarea
celor mai profitabile sectoare, ale căror profituri viitoare vor fi
pierdute.
Această politică duce la scăderea veniturilor
statului şi a salariilor, pensiilor şi ajutoarelor
Mitul
11. Mai puţină implicare a statului –
cu atât mai bine
Sectorul privat administrează mai bine decât
cel de stat.
Scopul?
„Îndulcirea
pastilei”
pentru austeritate, pentru uşurarea privatizării activelor şi
serviciilor.
Acest mit îl completează pe cel anterior.
În
realitate, de regulă, privatizarea e mai rea pentru angajaţi,
întrucât creşte presiunea asupra plătitorilor de impozite, iar
salariile şi pensiile scad. Din punct de vedere capitalist,
controlul asupra sectorului public reprezintă doar posibilitatea de
a obţine profit. Capitalismul nu are nimic de a face cu echitatea
socială.
Acest mit are un puternic caracter ideologic pentru
capitalismul neo-liberal. Ţara trebuie condusă de sectorul privat,
iar statul doar să-l susţină.
Mitul
12. Actuala criză a capitalismului e temporară şi se va rezolva
spre binele populaţiei
Actuala criză economico-financiară e
una obişnuită, ciclică pentru capitalism, nu una de system, şi nu
va duce la căderea lui.
Scopul?
Înainte de toate, capitalul financiar, transformat în cămătar, să
poată continua să fure statul şi să exploateze oamenii, cât de
mult se va putea. E de asemenea un mod de a se menţine la
putere.
Dar, în realitate şi conform lui Marx, ceea ce se
întâmplă astăzi este o criză de sistem a capitalismului, adică
a creşterii contradicţiilor dintre caracterul de masă al
producţiei şi caracterul particular de acumulare de venituri, şi
nu are soluţie. Unii teoreticieni capitalişti, inclusiv
”socialiştii” şi social-democraţii, susţin: capitalismul va
supravieţui dacă se va schimba.
Ei susţin că criza se explică prin greşelile politicienilor, ale bancherilor hrăpăreţi şi speculanţilor, sau prin lipsa ideilor liderilor şi a mecanismelor de rezolvare ale conflictelor. Dar, ceea ce vedem azi, e scăderea continuă a nivelului de trai al oamenilor, fără nici o speranţă de îmbunătăţire. Capitalismul e pe moarte, dar va fi un process lent, cu mari lipsuri pentru populaţie.
Misiunea noastră e înlesnirea dispariţiei lui.
Guilherme Alves Coelho
Capitalismul este oranduirea care trebuie sa fie inlaturata !
Sloganuri care au cucerit popoare întregi prin manipulare.