Sănătate de fier, la 94 de ani. Academicianul Ovidiu Bojor și „regula celor trei opt”

2
Ovidiu Bojor

Avem și noi centenarii noștri. Ce-i drept, nu atât de mulți cum sunt în zonele albastre”, dar avem ce învăța de la ei. Ovidiu Bojor, fitoterapeut, membru al Academiei de Științe Medicale, împlinește în 2020 95 de ani și este sănătos tun. Ce stil de viață are aflăm chiar de la el.

Izabela Pănescu, realizator «Tinerețe fără bătrânețe»: De obicei după 50-60 de ani, oamenii au o mulțime de boli cronice, au de luat medicamente cu pumnul. Care e starea sănătății dumneavoastră?

Acad. dr. Ovidiu Bojor: Starea sănătății mele este aș putea spune satisfăcătoare și, de multe ori, chiar excelentă, fiindcă dacă la vârsta mea îmi permit să lucrez cel puțin 8 sau 10 ore pe zi, dacă la vârsta mea am aceeași greutate ca acum 30 de ani, înseamnă că toate merg bine.

„Suntem ceea ce mâncăm”

Acad. dr. Ovidiu Bojor: Pentru mine medicamentul primordial este alimentația. Suntem ceea ce mâncăm. În funcție de calitatea alimentației, vorbesc acum de corpul fizic, dar care influențează și psihicul. Alimentația naturală, cât mai puțin procesată, împărțită în trei mese principale și două gustări pe zi, iar cantitativ – cantități foarte reduse. Totdeauna mă scol de la masă cu 10-15 minute înainte de a mă simți sătul. Și niciodată nu intru la masă ca să infulec. Primul lucru, care e foarte important și pe care l-am moștenit din copilărie, un minut de reculegere, iar după aceea o să începi liniștit să mănânci.

Mișcarea, esențială pentru o viață lungă

–  Mișcare? Vreau să știu dacă faceți mișcare.

– Mișcarea e foarte importantă și în fiecare dimineață fac o plimbare de 15-20 de minute și seara tot așa, 15-20 de minute înainte de culcare, mai ales în viața aceasta destul de sedentară pe care o duc, renunțând la foarte multe excursii pe care le făceam în trecut în munți, la sporturi de iarnă sau la mare natație, așa că trebuie să compensez.

După masă acord 15-20 de minute de relaxare totală, deși unii sunt împotriva acestui lucru, spun imediat după masă să faci mișcare. Eu mă simt foarte bine dacă mă relaxez după masă și asimilez perfect ceea ce am mâncat.

Sfaturi pentru o viață lungă și sănătoasă

–  Ce mâncați la micul dejun de obicei?

– În primul rând, ce recomand tuturor: începeți cu hrană vie.

–  Ce înseamnă?

– Hrana vie este 10 felii de măr, să zicem, o banană, o portocală, bineînțeles alternate. Fructe. Hrană neprelucrată, nefiartă, negătită. S-a constatat științific: în cazul în care începi cu salam, carne, grăsimi, numărul de leucocite ajunge la 20.000. În momentul în care începi cu hrană vie, numărul de leucocite se păstrează la valoarea normală de 9.000.

Sănătate de fier, la vârsta de 94 de ani

– Și la gustări?

– La gustări între mese fie un gem bun natural, fie un suc de fructe, un fresh și biscuiți de bună calitate, moderat bineînțeles. Iar un lucru foarte important pe care îl recomand tuturor: o diversificare, dar numai de alimente organice, bio, de bună calitate.

– Dar oamenii spun că sunt greu de găsit.

– E greu, da.

Calitatea mâncării, mai importantă decât cantitatea

– Dar încă avem oameni la țară care au grădini.

– Exact, eu 80% din alimentație numai de la țară o iau. De fapt, asta este tendința, ăsta e viitorul: micile ferme gospodărești care vor asigura și locuitorii din jur prin surplusul pe care îl au. E o tendință pe plan mondial, ferme care să asigure o alimentație curată, fără pesticide.

– Sau programe precum «Coșul de legume», «Adoptă un țăran». Sunt și la noi și chiar se poate.

– Se poate, se poate foarte bine, deci calitatea este pe primul plan.

„Regula celor trei opt”, secretul longevității

– Care este „regula celor trei opt”?

– Noi aparținem sistemului solar. Dacă urmărim mersul soarelui, o zi câte ore are? 24. Și atunci aceste 24 să le împărțim în trei grupe: prima grupă este câștigarea existenței. Muncă asiduă 8 ore. Fără diversiuni, cafeluțe, șușoteli. Fără țigară, da, asta e alt necaz al zilelor noastre.

Relaxarea, esențială pentru o viață lungă și sănătoasă

Al doilea opt este odihna activă, așa am numit-o. Este partea cea mai frumoasă a vieții, ne-am făcut datoria pentru câștigarea existenței decente, fără excese, fără tendința de îmbogățire și acumulări materiale fără rost. Este parte acea mai frumoasă a vieții, deoarece ești liber să faci ce îți place mai mult: înot, dans, antrenament, pictură, muzică, sport, saună, plimbări în natură, citit o carte și în special din acest al doilea opt să fie 2 ore obligatoriu în viața de familie. Dialog între părinți, între soț și soție, dialog cu copiii, să le acordăm măcar două ore în fiecare zi fără bone, fără nimic, este educația cea mai bună.

Și am ajuns la al treilea opt, pentru refacerea neuronilor avem nevoie de un somn de cel puțin 8 ore. Fără somnifere, fără nimic.

Invidia, inamicul longevității

– În zilele noastre oamenii sunt mai răi unii cu alții, există invidie. Ne afectează asta sănătatea?

– Ne afectează foarte mult! La longevitate pe primul plan dintre lucrurile negative am situat invidia. Invidia roade corpul omenesc cum rugina roade fierul. În loc să ne bucurăm de succesele colegilor, prietenilor, noi începem să îi invidiem: de ce e mai deștept decât mine și acest lucru este una dintre principalele greșeli în zilele noastre.

Secretele tinereții fără bătrânețe

Iubirea am situat-o pe primul loc din tot ceea ce există pe Pământ. Trebuie să plecăm de la iubirea față de creator, față de creație. Iubirea între oameni și chiar dacă îți greșește cineva, întoarce și cealaltă parte a obrazului și îl vei dezarma. Priviți viața ca și când ați fi în fața unei oglinzi. Dacă vă crispați, crisparea se va întoarce asupra voastră. Dacă vă zâmbiți, zâmbetul se întoarce auspra voastră.

Zâmbetul și iubirea, „ingrediente” pentru o viață lungă

– Păi și când avem greutăți?

– Cu atât mai mult! În special cum vine un gând meschin, dăunător, scoate-l imediat și aruncă-l la pubelă, nu-l păstra nicio secundă! Scoate-l și aruncă tot ce e negativ! Și vei vedea cum se schimbă nu numai longevitatea, dar și calitatea vieții. Să fim tot timpul cu zâmbetul pe buze, să iubim pe toți, să îmbrățișăm prietenii și să mergem înainte spre lumină, ca umbra să cadă în spate, să nu întoarcem fața dinspre lumină, că atunci ne va călăuzi umbra.

Emisiunea «Tinerețe fără bătrânețe», realizată de Izabela Pănescu, în fiecare duminică, de la ora 10:30, la Digi24.

Loading...
loading...

2 COMENTARII

  1. de acord cu acest “mosulica”, mai ales cu a te pastra pozitiv mental, si la aceleasi kg., ca si acum 30 de ani, insa chestia cu 8-8-8, trebuie putin redefinita, este deja un cliseu , realitatea este ca somnul este mult mai important decat se crede, chiar daca somnul este o moarte temporara si ciclica, paradoxul este ca cine nu doarme de ajuns, va muri mai de tanar si nu numai asta, dar va avea si diverse suferinte si fizice si mentale…Deci , pentru persoanele trecute de 20 de ani( doar un reper subiectiv), somnul trebuie sa fie chiar de 9 ore/zi, efectiv, iar pentru femeile inca tinere, care vor sa-si prezerve aparenta de tanara si frumoasa(desigur daca nu fumeaza-deloc- si nu bea alcool, prea mult si nu zilnic) 10 ore este cel mai potrivit, dar nu mai mult, deoarece apare buhaialaia.Iar alaturi de “ce bagam in noi”, trebuie subliniat(inca de la inceput, chiar), cea ce NU ar trebui “sa bagam in noi”, si aici -pe langa fumat si alcool- intra si drogurile si chiar medicamentele luate “dupa ureche”, sau cele care se vand “over the counter”, adica vitaminele si mineralele, in diverse combinatii sub diverse denumiri apelativante…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here