EducațieFeatured

Elevul e privit în cel mai fericit caz ca un viitor produs social și ca o resursă lucrativă

Sistemul educațional actual nu e în stare să treacă dincolo de epiderma lumii. Elevul e privit în cel mai fericit caz ca un viitor produs social și ca o resursă lucrativă. Dincolo de excepții, elevul e pentru sistemul educațional la fel de puțin om cât sunt „clientul” și „resursa umană” pentru sistemul economic.

Învățământul trebuie reformat din temelii. Însă nimic din ce dezbatem în prezent nu are legătură cu o reformă reală, una menită să transforme învățământul într-un proces care vede în elev în primul rând omul-elev, iar abia apoi produsul-elev, ori resursa-elev. De zeci de ani, singurele discuții care se poartă fac referire la „eficiență”. Se urmărește, în cel mai fericit caz, obținerea de „produse” cerute pe piață …Numai că, ce să vezi, tânărul acela e mult mai mult decât un… „produs”. Cum, oare, ne putem aștepta ca cei care vin după noi să poată schimba lumea în bine în condițiile în care, cu fiecare deceniu care trece, toate acele lucruri care ne fac cu adevărat oameni dispar din procesul educațional!?

Orice om dotat cu un minimum de înțelepciune, atunci când caută remedii pentru anumite probleme, își oferă mai întâi răgazul necesar pentru a descoperi CAUZELE care generează acele probleme. Or, în mod evident, starea deplorabilă a relațiilor interumane și internaționale își are cauza principală în absența UMANULUI din ecuație, indiferent dacă vorbim despre economie, educație sau politică. Dacă, timp de aproape două decenii, omul tânăr nu e încurajat și sprijinit în NICIUN fel să se dezvolte armonios, atunci cum ar putea acel om să contribuie la un viitor mai bun al său, al nostru, al speciei omenești în genere? Ne mirăm că planeta asta stă pe un butoi cu pulbere, dar nu ne punem absolut deloc problema că tocmai lipsa oricărui interes pentru o dezvoltare armonioasă a ființei omenești ne aduce în această situație.

…Am scris mult, de-a lungul timpului, despre școală, despre „școala ca sete”, despre „școala omului”. Este și un capitol consistent din cartea «România – Țara unui VIS posibil». Cred că ar trebui să ne intereseze în cel mai înalt grad acest subiect. Pentru că este una dintre cheile care pot deschide cu adevărat poarta unui alt viitor. Discuțiile sterile actuale, în care cuvântul „om” nu își găsește deloc drumul către idei, NU vor schimba absolut nimic!

Autor: Liviu Pleșoianu


Citește și:

„Se urmărește crearea de mecanisme umane, de roboți, de marionete ușor de manipulat”

„Oamenii lipsiți de cultură generală și de orizont artistic, oamenii capabili să rezolve doar probleme limitate, oamenii care nu mai au capacitatea să compare și să ia decizii în cunoștință de cauză alcătuiesc generația ‘Google’, generația ‘Facebook’, generația ‘SMS’ sau toate la un loc! Sunt oameni, în general, inteligenți, dar cu inteligența canalizată spre scopuri controlate de o elită malefică. Elita clasică a acestei lumi pare abulică, amețită, adormită, fără nerv și fără voință (Citește mai departe…)

Related Articles

Back to top button