Construirea primei şi celei mai mari nave din istoria flotei maritime româneşti a început pe data de 22 iulie 1976, când, în docul uscat al Şantierului Naval Constanţa, a fost coborâtă prima bloc-secţie. Montajul navei în doc a durat 10 luni.
Cu un deplasament de 150.000 tdw, Independența era cea mai mare navă construită vreodată în România, fiind considerată (la acea dată) nava-amiral a flotei comerciale româneşti.
Prima dintr-o serie de cinci petroliere de mare tonaj comandate de Ceaușescu cu scopul de a asigura independența de petrolul rusesc, nava-amiral a flotei comerciale românești a beneficiat de tehnologie de ultimă generație. Măsura 303 metri în lungime, 46 de metri în lățime, iar înalțimea maximă era de 61 de metri.
Ceremonia de botez a navei a avut loc pe 27 mai 1977, în prezenţa cuplului Nicolae şi Elena Ceauşescu. Evenimentul a fost marcat de eşecul botezului, întrucât sticla de şampanie lansată de Elena Ceauşescu nu s-a spart, ci doar a lovit bordajul navei. Incidentul a fost considerat un semn rău şi mulţi s-au gândit la el ca la un un blestem.
Blestemul pare că s-a împlinit, căci, în dimineaţa zilei de 15 noiembrie 1979, în timp ce revenea din al 19-lea voiaj, «Independenţa» se afla în Marea Marmara, în aşteptarea pilotului, pentru a tranzita Bosforul spre Marea Neagră. La ora 04:35, ora Turciei, petrolierul românesc a fost colizionat de nava grecească «Evriali».
Abordajul a provocat spargerea tancurilor de marfă ale petrolierului românesc şi deversarea ţiţeiului în mare. Din cauza jerbelor de scântei produse de frecarea metalului s-au declanşat puternice deflagraţii, care au făcut ca nava să eşueze într-o mare de flăcări şi fum. Vinovat de producerea accidentului a fost comandantul grec al cargoului Evriali, Alekos Adamopulos, care a fost condamnat la 20 de luni de închisoare. Perioada de detenție rămasă de executat a fost transformată în cauțiune de numai 850 dolari.
Din echipajul de 45 de marinari al navei, au murit 42 de oameni, dintre care 11 nu au mai fost găsiţi niciodată.
Numai trei marinari români au reuşit să se salveze.
Incendiul a durat 29 de zile şi nopţi, fiind stins în dimineaţa zilei de 14 decembrie 1979.
Din cauza stării grave în care se afla, nava «Independenţa» a fost considerată pierdere totală şi definitivă.
A fost cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime româneşti.
A fost o cumplită tragedie, în care au murit 42 de marinari români.
A fost o uriaşă dramă care a lăsat în urmă multe văduve şi 45 de copii orfani, suflete sfărâmate, sicrie, cruci, morminte de pământ şi apă, destine distruse, amintiri lugubre…
A fost un Titanic al flotei româneşti…