16 decembrie 1910: Primul zbor experimental din lume al unui avion cu reacție, inventat și pilotat de Henri Coandă

0

Premiera mondială a avut loc cu ocazia celui de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică, de la Issy les Moulineaux, lângă Paris, Franţa. Invenţia avionului cu reacţie, a făcut ca Henri Coandă să intre în istoria aviaţiei mondiale şi ca pionier al aviaţiei cu reacţie.

Henri Marie Coandă a fost un inginer român, pionier al aviației, fizician, inventator al motorului cu reacție și descoperitor al efectului care îi poartă numele.

Absolvent al Liceului Militar din Iași în 1903, Henri Coandă şi-a continuat studiile la Școala de ofițeri de artilerie, geniu și marină din București.

În 1904 a fost detașat la un regiment de artilerie din Germania şi trimis la Universitatea Tehnică din Berlin.

În 1905, Coandă a construit un avion-rachetă pentru armata română.

Între 1907-1908 a urmat cursuri universitare în Belgia, la Liège și la Institutul tehnic Montefiore.

În 1908 s-a întors în țară și a fost încadrat ofițer activ în Regimentul 2 de artilerie.

A cerut și obținut aprobarea de a părăsi armata şi în 1910 a absolvit Școala superioară de aeronautică și construcții din Paris, ca șef al primei promoții de ingineri aeronautici.

Cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel și al savantului Paul Painlevé, care l-au ajutat să obțină aprobările necesare, Henri Coandă a efectuat experimentele aerodinamice prealabile și a construit primul avion cu propulsie reactivă, de fapt un avion cu reacție, fără elice, numit convențional Coandă, în 1910, pe care l-a prezentat la al doilea Salon internațional aeronautic de la Paris.

În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experiență, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare și a luat foc. Din fericire, Coandă a fost proiectat din avion înaintea impactului, alegându-se cu câteva contuzii pe față și pe mâini.

Între 1911-1914 Henri Coandă a lucrat ca director tehnic la Uzinele de aviație din Bristol, Anglia și a construit avioane cu elice de mare performanță, de concepție proprie.

În următorii ani, în Franța, a construit un avion de recunoaștere în 1916, foarte apreciat, prima sanie-automobil propulsată de un motor cu reacție şi primul tren aerodinamic din lume.

În 1934 a obținut un brevet de invenție francez pentru „Procedeu și dispozitiv pentru devierea unui curent de fluid ce pătrunde într-un alt fluid”, care se referă la fenomenul numit „Efectul Coandă”, fenomen observat prima oară de el în 1910, cu prilejul probării motorului cu care era echipat avionul său cu reacție.

Revenit în țară în 1969, Henri Coandă a fost director al Institutului de creație științifică și tehnică, iar în 1970, a devenit membru al Academiei Române.

Henri Coandă s-a stins din viaţă la București, pe 25 noiembrie 1972.


Citește și:

Un inventator român de talie mondială: Henri Coandă

„Domeniile științei sunt așa de vaste și atrăgătoare că nu m-am putut abține de a le atinge mai pe toate. Dacă în aerodinamică am un oarecare renume, aceasta nu înseamnă că nu am găsit în alte branșe câteva lucruri interesante, atât în biologie, electronică, cristalografie, studii spațiale, hidrodinamică, studiul apei, în general, optică, termodinamică, energie nucleară și așa mai departe…”. Iată exprimată, cum nu se poate mai bine, vastitatea orizontului științific al acestui mare savant-inventator (Citește mai departe…)

 

Susține Anonimus.roDacă te regăsești și crezi, sprijină activitatea Anonimus.ro și presa liberă și independentă! Nu suntem finanțați de partide sau companii, nu avem interese politice sau economice, ADEVĂRUL ESTE SINGURUL NOSTRU SCOP!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.