Cică a venit Urgia Albă pe peste tot și e prea frig pentru mașinile electrice. Posesorii din UK sunt sfătuiți să-și pre-încăleazscă mașinile ca să poată fi încărcate. Cu diesel, cumva? Mulți proprietari din Chicago și-au abandonat mașinile la stațiile de încărcare, alții stau câte cinci ore în frig ca să le încarce cât de cât. Restul și le-au tractat cu platforma pe motorină. Autoritățile din lumea clovnilor recomandă ca mașinile să fie ținute în garaj, la temperaturi rezonabile și să fie încărcate toată noaptea. De-asta îmi iau mașină – ca să o protejez eu pe ea de frig și vreme rea. Pun plapuma pe ea, o bag în priză și plec cu bicicleta.
Norvegienii au investit masiv în vehicule electrice de transport în comun. Din păcate, au uitat că trăiesc în Norvegia și acumulatorii autobuzelor nu reacționează bine la frig. Transportul în comun a fost grav afectat. Canadienii avertizează proprietarii să nu conducă vehicule electrice până nu se potolește vremea. E Canada, deci… la primăvară probabil. Evident că acumulatorii se încarcă mai greu și se descarcă mai repede la temperaturi scăzute. Asta produce îmbulzeală la stațiile de încărcare și scade serios autonomia vehiculelor. Până și vecinul care se jura toată ziua că mașina lui electrică e cea mai mișto din lume, a venit acasă cu mașina pe motorină. Nu i-am mai zis nimic, dar o să dau zăpada în dreptul lui pentru că merită.
E mișto de tot cu ăștia. După ce că ardem mai mulți fosili ca să își încarce mașinile, trebuie să ardem și motorina ca să-i aducem acasă din câmp sau de unde i-a lăsat bateria. Mă întreb ce efect au câteva ierni grele asupra longevității acumulatorilor în general. Având în vedere că înlocuirea unui set de acumulatori costă cât o mașină nouă pe benzină, am senzația că, peste câțiva ani, vom vedea parcuri întregi de vehicule electrice abandonate. Nu mă miră că producătorii auto dau înapoi sau că Hertz vinde 20 de mii de mașini electrice ca să cumpere vehicule cu combustie.
Cea mai mișto inovație a secolului 21 este generatorul pe motorină care funcționează 24 din 24 ca să țină în funcțiune o stație de încărcare a vehiculelor electrice. Consumi motorină cât o locomotivă ca să încarci ecologia din capul ăstora care plătesc mai mult ca să mute poluarea dintr-o parte în alta. Există o conspirație care spune că, dacă am păstra vehiculele vechi câțiva ani în plus, am reduce semnificativ impactul asupra mediului. Având în vedere că majoritatea proprietarilor de pe glob schimbă mașinile la 3 – 5 ani, iar impactul ecologic al producției de vehicule electrice e cu 70% mai mare (conform Volvo), practic situația ecologică s-a înrăutățit semnificativ, în loc să se amelioreze.
Mașina mea are 15 ani. N-am păstrat-o din considerente ecologice, dar n-am simțit niciodată nevoia să-mi iau alta, atâta vreme cât asta nu m-a bătut niciodată la cap. Să se calculeze ce impact ecologic aș fi avut dacă cumpăram 4 mașini electrice în 15 ani. Trecând peste problemele de logistică, lipsa de confort sau infrastructură, vehiculele electrice nu vor salva planeta atâta vreme cât producția de energie e murdară, iar producția de acumulatori e super-toxică. Doar cresc cererea de energie și mută poluarea la producători. Să nu uităm că majoritatea acumulatorilor sunt produși în China – cel mai mare poluator al planetei – iar prețul acestora e plătit în vieți omenești pe trei continente.
Trăim într-o nouă realitate post-adevăr în care gazul natural este considerat verde ca să se poată lăuda toți escrocii că produc energie curată. Culmea ipocriziei este Norvegia care se laudă cu 95% energie regenerabilă, dar uită să precizeze că este unul din cei mai mari exportatori de fosili de pe glob. De la debutul invaziei din Ucraina, Norvegia a făcut 131 de miliarde de euro din exportul de produse petroliere în Europa. Când îi aud spunând că trebuie să renunțăm la fosili, mă întreb dacă norvegienii sunt într-adevăr dispuși să renunțe la 30% din PIB și 42% din veniturile statului. Bășinile par foarte curate și respirabile pe planeta Norvegia. Pe restul planetelor ardem fosili și respirăm același aer.
Pe locul doi la ipocrizie ecologică e Germania care a închis centrale nucleare ca să redeschidă mine și centrale pe cărbune. Cele mai mari mine din Europa sunt în cele mai ecologiste țări. Căpitanii ecologiei filmează eoliene în timp ce exportă cărbune, gaz și petrol. Se laudă cu energia verde, dar exportă deșeuri și producție toxică în lumea a treia. Impun deindustrializarea națiunilor subdezvoltate ca să se felicite între ei la conferințe verzi la care se duc cu avioanele private. Pe urmă îi arvunesc pe ăia de la Just Stop Oil să vandalizeze muzee și să blocheze, CULMEA, cursa de Formula E – cursa de mașini electrice. Că și-ăia sunt la fel de deștepți ca și ăștia pe care i-a prins gerul cu Tesla pe autostradă.
Dar… nu mai contează. Trăiască ecologia! Tot ce contează e legislația de la priză încolo și toată vina cade mereu pe consumator care trebuie să plătească în plus atât pentru mașini, cât și pentru frauda ecologică. Mi-au înghețat lacrimile de râs când i-am văzut pe-ăia cum fac planton lângă mașinile electrice rămase în zăpadă. Dădeau vina pe Tesla și urlau la Elon Musk. Mașinile alea sunt pentru mers la terasă și la butic, nu pentru traversat țara în timp util, mai ales pe viscol. Nu-i vina producătorului că sunt ei imbecili. Nu-i prost ăla care vinde, ci ăla care cumpără. Partea proastă e când te obligă statul să cumperi prin legislație, că așa cere libertatea și democrația mai nou.
Autor: Dan Pavel