Imaginea de 1.000 de cuvinte

Cel mai reușit ”erou” fabricat pentru vulgul vestic rămâne Che Guevara

Cel mai reușit ”erou” fabricat pentru vulgul vestic rămâne Che Guevara.

Iar povestea este cu atât mai mișto cu cât Che Guevara vinde din greu și este folosit tocmai de cei pe care dorea să îi distrugă.

Nu o să vedeți tricouri cu Che în Coreea de Nord sau în China.

Regimurile de acolo nu sunt chiar încântate să promoveze un revoluționar anti-sistem, chiar dacă este comunist ”de-al lor”.

În schimb un tricou cu „Che” se vinde bine în orice țară capitalistă. Imaginea liderului comunist transformat în „martir” victimă a americanilor, aduce profit constant tocmai unor capitaliști americani și occidentali.

De ce?

Pentru că, și aici estul a greșit spre deosebire de vest, cea mai bună metodă de a evita tensiunile revoluționare, pe lângă o relativă prosperitate, este capacitatea de a oferi oamenilor surogate de revoluții.

Orice corporatist serios este încurajat să admire pe Che, să se revolte împotriva nedreptăților (din alte țări decât ale sale), să fie militant pentru cauze de mediu, să protesteze față de războaiele din Ucraina și Israel (ar protesta și împotriva războaielor din Yemen și Sudan, dar e prea complicat pentru jurnaliști să fabrice furaj propagandistic și pentru „ăia”, plus că e neinteresant geopolitic și cultural).

Important este ca aceste probleme să fie suficient de impresionante ca omul să dea și bani pentru ele (ați remarcat campaniile din online în care ești îndemnat să donezi bani „în gol” pentru …pisicuțe și căței victime ale bombardamentelor din Ucraina și Gaza?). Căci trebuie să iasă un profit ca să fie chestia clară.

A fi „anti-occidental” și „anti-capitalist” a devenit un soi de precondiție pentru a fi occidental și capitalist.

Propaganda SUA a fost genială când făcea filme în care te făcea să plângi de mila vietnamezilor (bombardați de americani).

Iar transformarea lui Che Guevara într-un brand occidental este chiar o lovitură de geniu.

Estul nu a înțeles asta. Aici propaganda a fost și este gândită exclusiv pozitiv, elogiativ la adresa mainstream-ului și demonizarea adversarului, iar consecințele sunt acelea că le sunt furați și eroii.

Che Guevara putea fi un simbol al comunismului. Dar comuniștii nu au știut cum să îl vândă așa că a devenit un simbol capitalist.

Autor: Bogdan Alexandru Duca

Related Articles

Back to top button