„Cornele, mă vezi, Cornele? Cornele, uită-te bine Cornele, să vezi ce pierzi, mânca-mi-ai fleașca!”. Și ca numitul Cornel să vadă bine ce pierde, Iustina, o brunetă focoasă îmbrăcată în niște paiete denumite nemeritat rochie, mimează sexul în toate pozițiile. Un ins musculos, tot un tatuaj, e ba în fața ei, ba în spate, deasupra și dedesubt, în toate combinațiile posibile. Scena asta nu este introducerea unui film pentru adulți, cu momentele alea sărace în dialog care preced acțiunea adevărată, ci reprezintă chintesența unei afaceri de succes din România anului 2024.
Căci trebuie să spunem că «Insula Iubirii», emisiunea Antenei 1 unde a avut loc scena cu suferințele lui Cornel și contorsionările Iustinei, e la a zecea ediție, are audiențe record, 7,15 milioane de români urmărind cel puțin un minut de emisiune în perioada 15 iulie – 13 august. Mai important, «Insula iubirii» s-a impus ca lider de audiență pe segmentul ei de difuzare (20.30- 24.00) pe publicul comercial. Acest public, compus din persoane cu vârste între 21 și 54 de ani, constituie ținta principală a agențiilor de publicitate pentru că e considerat a fi format din buni cumpărători, persoane active, oameni receptivi la reclamele de tot felul, de la mașini la supozitoare. Iar asta înseamnă bani, mulți bani.
Cum „recolta” e mănoasă, concurența în domeniu nu lipsește. De exemplu, avem «Casa iubirii» la «Kanal D», Pro TV a avut «Love Island», iar Prima TV «Cursa iubirii», dar «Insula», fiind mai mare și mai bine finanțată decât o simplă casă, le-a depășit pe toate. Aceste emisiuni de dating (era urât să le zică pe românește emisiuni de îmbârligare) au o schemă simplă, declarată, de funcționare: se aleg niște cupluri oficiale care sunt alergate, pipăite, ademenite de niște „ispite” feminine și masculine care încearcă să-i despartă.
Schema nedeclarată e să coboare nivelul emisiunii cât mai jos posibil, ca să îl facă accesibil tuturor. Probabil că în ghidul secret al Insulei e precizat clar că, dacă un personaj folosește un neologism e dat afară imediat. Ai zis aprioric, abscons, indubitabil, implacabil, ești pus pe liber. Scopul este ca absolut toată lumea, indiferent de sex, educație, vârstă, să se distreze și să se simtă superioară protagoniștilor, după posibilități. Unii zâmbesc condescendent în timp ce doamna Iustina povestește cum a trecut partenerul ei printr-un „accident mortal” care l-a traumatizat în așa hal încât s-a căsătorit „aiurea” peste o lună, pe principiul „o traumă drege pe alta”. Alții nu sesizează nuanța, dar se simt mândri că ei nu ar cădea pe vrăjeala ispitelor, iar ceilalți, pur și simplu, se uită la pătrățele masculilor supertatuați sau la implanturile fetelor.
Mai trebuie spus că succesul emisiunii se datorează, în parte, scenariștilor și oamenilor de casting, pentru că e greu de găsit personaje cu calități fizice, empatice și fără simțul ridicolului. Dar grosul meritelor pentru acest succes fulminant îl datorăm altor scenariști: lui Klaus Iohannis pentru programul său întins pe zece ani, «România Educată» și tuturor miniștrilor educației din ultimii 30 de ani.
Autor: Aurelian Pavelescu
De ce le este frică nu vor scăpa. Prea a bulversat lumea.