Personalități

18 martie 1906: primul succes aviatic al lui Vuia, românul care a marcat istoria

Pe 18 martie 1906, Traian Vuia devine primul om din lume care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, respectiv primul zbor auto-propulsat.

La 16 februarie 1903, în Copmtes rendus hebdomadaire des seances de l’Academie des sciences din Franța apare o notă despre un memoriu primit, relativ la un „aeroplan – automobil”.

Pe 18 martie 1906, Vuia, al cărui drum către succes a fost pavat cu numeroase piedici, a realizat primul zbor autopropulsat din lume cu un aparat mai greu decât aerul, la Montesson, lângă Paris. Înainte să plece în capitala Franței, i-a spus mamei sale: „Mă duc departe, la Paris, dar lasă, mamă, să nu-ți pară rău; că am să viu de acolo în zbor sau n-am să mai vin niciodată acasă”.

Poreclit «Liliacul», avionul care semăna cu un liliac și care a scris istorie, era gata din decembrie 1905. Pe 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care palele elicei s-au oprit și avionul a aterizat, conform enciclopediaromâniei.ro.

Vuia a continuat să își perfecționeze avioanele, primul motor utilizat fiind înlocuit cu altul, de 24 cai-putere, astfel că aparatul Vuia nr. 1 a devenit Vuia nr. 1 bis, apoi Vuia nr. 2. În colaborare cu Marcel Yvonneau, a realizat două elicoptere care aveau mai multe rotoare de sustentație, cu axe separate. Pe lângă acestea, Vuia a construit torpila aeriană, în 1917, în colaborare cu Victor Tatin, și generatoarele de aburi de joasă și înaltă presiune.

În 1946, a fost ales membru de onoare al Academiei Române. Patru ani mai târziu, s-a stins din viață, fiind înmormântat la cimitirul Bellu din București.

„După o accelerație pe parcursul a 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de circa un metru de sol, a zburat astfel aproximativ 12 metri, apoi avionul a aterizat, după care palele elicei (construite de francezul Tatin) s-au oprit și avionul a aterizat”, scrie Muzeul Național al Banatului pe pagina de Facebook a instituției.

Avionul lui Vuia a fost primul aparat de zbor mai greu decât aerul – din istoria aviației, care a reușit să se ridice de la sol prin forța motorului propriu, fără alte mijloace. Istoria aeronauticii mondiale îi datorează bănățeanului Traian Vuia două premiere absolute: decolarea cu mijloace proprii de bord și trenul de aterizare cu roți pneumatice.

Plecat în Franța, în iulie 1902, pentru a-și pune ideile în practică, Vuia a înaintat Academiei de Științe din Paris memoriul intitulat «Proiect de aeroplan-automobil», în care demonstra științific pe bază de calcule, posibilitatea realizării zborului mecanic cu ajutorul unei mașini mai grele decât aerul și care dispunea de tren de aterizare. Memoriul a fost clasat, întrucât savanții francezi credeau că „realizarea și rezolvarea zborului mecanic cu un aparat mai greu decât aerul este o himeră”.

A fost rezoluția pusă pe proiectul prezentat de românul Traian Vuia. Încrezător în capacitatea sa creatoare, savantul român nu s-a lăsat intimidat, brevetându-și invenția (brevet nr. 332106) la 17 august 1903, la Oficiul Național al Proprietății Industriale din Franța, document publicat oficial la 16 octombrie 1903. În același an, Vuia și-a brevetat invenția ( cu nr. 11181) și în Anglia sub titlul «Aeroplan – automobil».

Din lipsă de bani, și-a amânat construirea avionului. Ulterior, sprijinit financiar de către prietenii săi din Lugoj, în ziua de 18 martie 1906, pe un teren militar aflat la Montesson (28 km de Paris), și-a încercat în zbor aeroplanul. După ce a rulat 50 de metri, avionul «Vuia nr.1» s-a desprins de pământ și a zburat spre uimirea și admirația celor prezenți.

Vuia a demonstrat lumii că zborul mecanic era posibil, marcând o nouă eră în aeronautică. Realizase un zbor complet cu mijloacele proprii de bord: a pornit motorul, a rulat și s-a înălțat în aer, apoi a aterizat. Toate calculele inventatorului se dovediseră corecte, iar îndoielile Academiei de Științe din Paris au fost spulberate.

Macheta aeroplanului Vuia 1 (sc. 1:1) se află în holul de intrare al Punctului Muzeal Traian Vuia și deschide traseul expozițional, inițiind publicul vizitator în lumea aviației moderne. Muzeul dedicat memoriei lui Traian Vuia, este deschis în satul său natal, din județul Timiș, de luni până vineri, între orele 10:00 – 18:00.

Citește și:

Traian Vuia, bănățeanul ce a sfidat legile fizicii 

La 18 martie 1906, dată istorică a aviației, pe terenul de la Montesson, lângă Paris, „Liliacul”, pilotat de Traian Vuia, își ia zborul, decolând exclusiv prin forța motorului său, fară ca vreo forță exterioara să îl „lanseze”. Un cunoscut istoric al aviației avea să scrie peste decenii: „Traian Vuia a făcut ca bătrâna Europa să se deștepte. El este primul în timp” (Citește mai departe…)

Related Articles

Back to top button